dinsdag 4 april 2023

Citroen drogen en invriezen

 


De citroenen waren in de aanbieding deze week: 5 in een netje voor 0,99. Een prachtige, betaalbare bron van vitamine C, die ik echt heel goed kan gebruiken zo aan het einde van de winter. Ik pers een halve citroen uit door mijn liter water die ik elke dag drink. De andere liter is kruidenthee.

Mijn collega van HRM vertelde me laatst dat ik ieder jaar rond deze tijd ziek ben. Ze was verbaasd dat het nog niet gebeurd was.... Misschien hebben de citroenen hun werk gedaan.

Maar goed, zo betaalbaar zijn ze niet altijd. Dus ik dacht dat er manieren moesten zijn om citroenen te bewaren. Ik perste de citroenen uit en goot het in een ijsklontjeshoudertje. Het sap vriest goed in en een klontje is prima voor goed smakend water. Een paar bevroren frambozen erbij en je hebt een feestje. 

De ander optie is drogen. Dat is een geduldkwestie, maar we de moeite om uit te proberen. Het is heel eenvoudig. Je moet wel een droger hebben, maar daarna gaat het eenvoudig. 

1. Schrob de schillen van de citroenen goed schoon

2. Snijd ze in zo dun mogelijke plakken en alle plakken zoveel mogelijk even dik.

3. Leg ze op het rek van je droger (ik heb het folie ertussen gelegd vanwege het lekken van het sap)

4. Laat 16 uur drogen op 57 graden.

5. Sla op in luchtdichte container of pot. 

De smaak van de gedroogde schijfjes moet sterker zijn dan die van verse. En volgens de bronnen die ik gelezen heb, blijft de vitamine C op peil. Dat zou geweldig zijn. Het moment dat ik dit schrijf, liggen de schijfjes te drogen. Wat het wordt, laat ik later nog wel weten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...