dinsdag 24 september 2013

Eten als Francaise - een update

Ik eet nu al een tijdje en met vlagen als een Francaise. Met vlagen dus ook niet. Dan kies ik meer voor de snelle happen tijdens een drukke week. En als het echt druk wordt, rommel ik maar wat aan. Echt heel veel meer dan 3 kilo ben ik nog niet kwijt. Maar ja, dan zal ik het echt tot een gewoonte moeten maken: kleine porties met aandacht eten. Een aantal geslaagde menuutjes van de afgelopen tijd heb ik even opgetekend. Ik hoop dat het inspirerend is:

Salade van twee kleine rode bieten, een paar blokjes feta en stengelui uit de tuin
Champignonomelet met gekookte broccoli 
Twee abrikozen met twee eetlepels vanilleyoghurt als saus


Pompoensoep uit de vriezer, op smaak gebracht met Ras el Hanoet
Boerenkool op Ethiopische wijze en quinoa
Heerlijke handgemaakte bonbon bij de thee. 

Artisjok
Risotto met vis en courgette
Druiven met stukje parmesaan

Gebakken champignons met toast
Kamper steur (gekookt ei in mosterdsaus), aardappel en boontjes
Appel in kaneelsiroop

En dan ben ik intussen ook begonnen met uitgebreid lunchen. Ik heb een kleine thermosfles soep bij me. Op dit moment een halve liter, maar ik wil terug naar een derde liter. Dat is ook genoeg. Verder doe eigenlijk wat is 's avonds ook doe; drie kleine gangen eten. Vaak doe ik het met restjes van avondeten van een paar dagen eerder. In een groot warenhuis in Japan vond ik een lunchtasje met drie bakjes dat hier heel geschikt voor is. Je zou kunnen zeggen dat het een moderne bento box is, of eigenlijk een bento tasje. Je hebt de boxen in de meest prachtige gelakte varianten, maar ik vind ze niet zo praktisch. Het leuke van mijn tasje is, dat er een thermosbakje bij zit. Ik kan dus iets warms of iets gekoelds meenemen.   

Hier een paar voorbeelden van lunch die wel in de smaak is gevallen.
Bouillon met prei
Tomatenstukjes met knoflookpeper
Twee speltboterhammen met kaas met fenegriek
Griesmeel met bramenjam

Pastinaaksoep
Salade van knolselderij en rozijnen
Een snee notenbrood met boter
Appel-bramenmoes

Courgettesoep
Salade van witlof en bieslook
Boterham met tapenade en gekookt ei
Yoghurt met bramenjam

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...