woensdag 7 november 2018

Terugblik 1 - De beste etentjes van 2018



Het is weer tijd om terug te kijken op het jaar. Omdat ik zo lang heb gekwakkeld, leek het een minder mooi jaar. Ik heb zo deprimerend veel tijd 'verslapen'! Maar als ik er voor ga zitten, blijkt het nog wel mee te vallen. In de andere maanden was er genoeg moois. En.... ook als je niet op volle kracht leeft, is er tijd voor mooie dingen. Je moet alleen de tijd nemen om er aandacht aan te geven. 

Ik begin het overzicht met de beste etentjes. Er waren er veel! Ik ben een liefhebber van buiten de deur eten. Het is duidelijk de stadse kant van mijn persoon. Ik heb vier etentjes geselecteerd om het verhaal niet al te lang te maken. 

High wine
Met mijn lieve vriendin Clair zou ik wijn gaan proeven bij Louis VX in Groningen. Ze hebben daar een bijzondere wijnbar. Je kunt kiezen uit ongeveer 15 soorten wijn. Je heb een pasje nodig, dat je in de 'wijnmachine' steekt. Dan kun je je glas onder de gewenst fles zetten en kiezen uit een proefglas, een half en een heel glas. We wilden er zelf wat hapjes bij kiezen en zo onze eigen high wine samenstellen.

Dat liep een beetje anders; de machine was kapot, vertelde de serveerster ons. Ze bood aan voor ons een high wine samen te stellen, buiten de kaart om. Dat hebben we geweten! Het was echt heerlijk. Allemaal kleine hapjes en heerlijke wijnen. Een onvergetelijke middag, wijn, lekkers en bijpraten met mijn lieve Clair.

Duur hoeft het niet te zijn. We waren allebei voldaan voor 25,00 per persoon. Een high wine is een goed alternatief voor een etentje als je wel uit wilt gaan, maar niet teveel wilt uitgeven.

Buurtrestaurant
Op de hoek van de straat waar ik woon, is een restaurant of eetcafë. Ik eet er regelmatig, toch wel twee keer per maand. De eigenaar, Marcus, ziet me intussen als kind aan huis. Hij merkt op dat er mensen zijn met twee huiskamers: hun eigen en zijn restaurant. En ik hoor in die groep. NIet iedereen gaat graag alleen uit eten, maar ik vind het reuze handig. Als ik moe uit mijn werk kom en geen zin heb om te koken, is het ideaal dat ik met een paar honderd meter lopen een heerlijke maaltijd kan krijgen.

Het is een vast ritueel geworden. Als binnenkom, krijg ik drie kussen van Marcus, ik loop naar mijn tafeltje en pak mijn boek. Al snel schenkt Marcus (of Lisa of Maarten) mijn wijn in: een Grüner Veltliner. Ik krijg een glas water en zeg dat ik wil wat ik altijd eet. Op dit moment is dat gebakken brie met bramencompote. Ik neem geen friet, geen salade, want wat ik op mijn bord krijg, is meer dan genoeg. We babbelen wat als het niet te druk is en anders zit ik lekker te lezen in de gons van de gesprekken van andere gasten. Na een kopje koffie ga ik weer naar huis.

Dit jaar heb ik vaker met anderen bij Marcus gegeten. Hij heeft kennis gemaakt met mijn halve familie intussen. Dus, het wordt inderdaad steeds meer mijn tweede huiskamer.

Als ik alleen eet, betaal ik ongeveer 30,00. Dat valt dus wel mee. Als ik gasten meeneem is het natuurlijk duurder, maar dat calculeer ik in. Ik wil dat mijn gasten een mooie, gezellige en smakelijke avond hebben 'bij mij thuis'....


Collegalunch
Vorig jaar kreeg ik een nieuwe collega: een hard werkende, doortastende, vrolijke, energieke jonge vrouw. Het is geweldig fijn dat ze bij ons is komen werken. Ik ben dol op haar. Ze heeft een frisse wind door het kantoor gejaagd en kwam met het idee om eens samen te gaan eten. We kozen een restaurant iets buiten het centrum, en zij kwam met het voorstel dat we de electrische fietsen zouden gebruiken. Dat was geweldig. We vlogen werkelijk over de fietspaden.

Het werd een hapje in de tuin van het restaurant. Ik nam een broodje brie met honing en walnoten uit de oven (4,95) en wat zij had, weet ik niet meer. Maar, het was reuze gezellig. In dit geval ging het minder om het eten dan om de gezelligheid. In de loop van het jaar zijn we nog een paar keer terug geweest met ander collega's. En het is vast niet de laatste keer dat we er geweest zijn. We delen het graag met anderen.

Deze collega is in ieder geval een van de mooiste nieuwe mensen van de afgelopen tijd!


Eggs florentine
Tja......, dit is een kleine bekentenis. Wie mijn blog al wat langer volgt, weet dat ik vegetariër ben. Ik eet vlees- en visloos omdat ik vind dat we in het Westen te veel gebruiken van wat de aarde beschikbaar heeft. We kunnen intussen prima gezond leven zonder vlees. En juist vlees eten leidt tot ontbossing en CO2 uitstoot = klimaatproblemen. Ik denk ook dat het niet nodig is dat we dieren mishandelen om er zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk van te kunnen opeten. Vegetariër dus.

Een enkele keer maak ik een uitzondering. Ik houd niet van te strenge regels in mijn leven. Eens per jaar eet ik draadjesvlees in bier omdat ik het heerlijk vind. Het vlees koop ik bij de Groene Weg Slager. Je kunt daar zien hoe de dieren geleefd hebben en je hebt de garantie dat je geen antibiotica in je eten krijgt. En eens per jaar maak ik bouillabaise, een heerlijke vissoep.

In dit rijtje van soms-even-geen-vegetariër hoort dit etentje. Ik ben dol op eggs florentine: gepocheerd ei op brioche met zalm, spinazie en een zachte, romige saus. Soms op zondagmorgen, als ik naar de bios ben geweest voor de kunstdocumentaire, ga ik naar een restaurant in het centrum en eet ik de eggs. Het is het ultieme comfortfood. Glaasje wijn erbij, koffie met macarons na: mijn heerlijke zondaguitje.

Ik betaal ongeveer 20,00 voor een heerlijke, lange lunch in een mooie omgeving. Absoluut het geld waard.

Wat waren jouw beste etentjes dit jaar?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...