vrijdag 8 februari 2013

Februari-recept

River Cottage Veg is een van mijn favoriete series. Hier leeft Hugh Fearnley Wittingstal een zomer lang vegetarisch. Hij wil weten of het invloed heeft op zijn gezondheid. Hij test dat onder meer door met lange afstand zwemmers mee te trainen. Hij heeft intussen ook een kookboek met de titel Veg! uitgegeven. Ik had de bibliotheek gevraagd om dat boek aan te schaffen. Dat hebben ze gedaan en voordat ik het kon reserveren, was het al uitgeleend en een keer gereserveerd door een ander. Het was dus een goede tip voor de bibliotheek, en ik moet nog even wachten tot ik me kan vergapen aan al het Veg!-lekkers.

In de lijn van zijn eigen uitdaging, vraagt Hugh in deze serie ook van zijn chefs dat ze meer vegetarisch gaan koken. Het  eerste recept dat dit oplevert is polenta met tomatensaus en een salade. Het ziet er lekker uit en ik heb nog nooit polenta gemaakt. Leuk om daarmee te experimenteren. Het werd polenta met paddestoelen en tomatensaus.



Ik kookte paddestoelenbouillon van een blokje met polenta en verse dille en toen begon het roeren. Toen het mengsel redelijk dik was, deed ik er geraspte oude kaas doorheen en liet ik het afkoelen in een beboterd cakeblik waar ik de bodem uit kan halen. Als het zou plakken, dan was de schade niet zo groot. Toen de polenta afgekoeld was, sneed de plak in stroken. Daarna moest ik de stroken bakken in olie. Dat ging minder mooi dan in het River Cottage Cafe. Het werk van de chef ziet er wel iets professioneler uit. Volgens mij had hij de polenta dikker laten worden en er meer kaas doorheen gedaan. Het is de eerste keer dat ik polenta heb gemaakt en voor een beginneling vind ik het beslist niet slecht.



Ik maakte tomatensaus met een paar tomaten uit blik, zout, peper, een paar takjes dille en een beetje suiker. De paddestoelen gingen in de koekepan in olie met alleen wat zout en peper. Ik moet zeggen dat ik het erg lekker vond. Een goed experiment en een stuk beter dan het mislukte recept van januari. Ik zal zeker vaker polenta maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...