maandag 29 februari 2016

Praten over geld

Misschien is dit herkenbaar: je ziet tijdens een gesprek een waas over de ogen van je gesprekspartner komen. Hij of zij begint wat om zich heen te kijken of gaat eens verzitten.
Je praat over geld met iemand die daar niet van houdt. Ik had het onlangs toen ik vertelde over het aflossen van mijn hypotheek. Mijn gesprekspartner bleef beleefd, maar had moeite om niet in gedachten weg te drijven. Ze zal misschien wel gedacht hebben dat ik gierig ben of oppervlakkig of vindt ze het onfatsoenlijk om over geld te praten. Er zijn zo veel negatieve gedachten en gevoelens over geld en vooral rijkdom.
  • Het is een noodzakelijk kwaad
  • Mensen met geld zijn egoïstisch.
  • "Geld maakt niet gelukkig".

Ik ben van onderwerp veranderd in dit gesprek, maar het beeld is me bijgebleven. Na jaren consuminderen vind ik het logisch om aandachtig om te gaan met geld en er duidelijke beslissingen over te nemen. Niet alleen met geld, ook fossiele brandstoffen, water, voedsel, kleding, schoonmaakmiddelen, noem maar op. Niet alles wat beschikbaar is, is ook per se nodig voor mij. Mijn ecologische voetafdruk is al groot genoeg.

Toen ik begon als consuminderaar, haalde ik mijn informatie van Internet (het forum deguldengulden was geweldig) en leerde daar over 'Je geld of je leven'. Heel inzicht gevend vond ik het: alle uitgaven omrekenen naar je uurloon. Dat is dus wat je verdient met één uur levensenergie en daarmee naar de hoeveelheid levensenergie die je wilt uitgeven. En dan wordt al heel snel duidelijk of iets je energie waard is..... Vaak niet.

 
Natuurlijk is het ook een sport voor mij geworden. Ik hóéf niet van de helft van mijn inkomen te leven maar ik probeer het. En het lukt ook niet altijd. En dat is prima. Ik heb totaal niet het gevoel dat ik beknibbel op mezelf of gierig ben. Ik heb juist het gevoel dat ik uitstekend voor mezelf zorg. Het aflossen van mijn hypotheek is een sport, ja.... en zelfzorg. Ieder jaar dat mijn maandlasten omlaag gaan, kan ik met minder inkomen rondkomen. En stap voor stap koop ik mijn vrijheid. De vrijheid om minder te gaan werken, om tijd te hebben voor alles wat ik nog wil ondernemen en leren, om te genieten van dat wat ik nu bij elkaar spaar.

Voor mij is geld de energie die ik investeer in mijn vrijheid. Ik moet nog even wachten, maar het gloort zeker aan de horizon. Een paar dagen per week werken, de andere dagen leven in de tuin, voor vrijwilligerswerk en gevuld met hobby's en vrienden. Ik moet voortaan niet meer zeggen: 'Ik heb mijn hypotheek afgelost', maar: 'Ik heb weer wat vrijheid gekocht'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...