woensdag 24 februari 2016

Vasten

De tijd tussen carnaval en Pasen is in onze geschiedenis het moment van vasten, de veertig dagen tijd. Historisch gezien was dat een goed moment. De voorraden die waren aangelegd voor de winter begonnen op te raken. De natuur stond stil dus er was niets te oogsten. Er was weinig meer te eten, zeker voor de gewone bevolking. Naast de historische logica is er een spirituele en helende kant aan vasten.

foto the*times*co*uk
Ik zag een documentaire van de BBCjournalist Michael Mosley. Hij ontdekt aan het begin van de documentaire dat er van alles met hem aan de hand is. Dat hij voor zijn leeftijd een hoog risico heeft voor allerlei ziektes. Voor hem is dit de aanleiding voor een onderzoek naar gezond ouder worden. Hij bezoekt een man die al jaren minder calorieën eet dan hij volgens de standaarden nodig heeft. Samen met hem doet hij een uitgebreide medische test, waaruit blijkt dat deze man vele malen gezonder en fitter is en dat zijn kansen op de ziekten die voor Mosley in het verschiet liggen, vele malen kleiner zijn. Dat is schrikken.

Alleen... iedere dag minder eten dan nodig hebt, Mosley heeft er weinig 'trek' in. Zijn onderzoek gaat verder en hij komt op het gezondheidseffect van vasten. Vier dagen houdt hij het vol en daarna laat hij zijn waarden opnieuw testen. Hij is enorm vooruit gegaan, zo blijkt. Maar... ook dit soort vastenperiodes spreken hem niet zo aan.

Dan komt hij op de methode van regelmatig een dag vasten. De 5:2 methode. Twee dagen per week mag hij niet meer eten dan een vierde van zijn normale calorieën, 600 in zijn geval. En de andere vijf dagen eet hij wat hij verbruikt. Hij besluit het een maand te proberen. Voor hem was het geweldig effectief. Uiteindelijk schreef hij er een boek over en als ik het goed heb is er ook een kookboek uitgekomen.

Ik vind het een bijzonder verhaal. Gezond oud worden, lang zelfstandig en vrij blijven, is wat ik wil. Ik ben er al een tijd op zoek naar een goede manier om dit te bereiken. Vorig jaar schreef ik over Okinawa, over de manier waarop daar geleefd wordt en hoe mensen daar ouder worden. Ik vind dat mooi, en dit 5:2 lijkt me een mooie aanvulling. Het gaat me niet om het afvallen, dus. Een paar kilo minder mag altijd, maar dat kan ook op andere manieren. Het gaat om de positieve effecten op mijn gezondheid en om de duurzaamheid van het resultaat.
 
Twee keer per week vasten vind ik lastig omdat ik het niet kan combineren met een werkdag. Mosley doet het wel in de documentaire. Maar nu het goed met hem gaat is hij overgestapt op een onderhoudsdosis van een dag per week. Dat lijkt me voor mij beter. Ik heb de zondag uitgekozen als vastendag. Grappig, het is de opgelegde rustdag uit mijn jeugd. Maar nu kies ik er zelf voor. Ik wil het combineren met spirituele elementen van het vasten. Ontspanning, uitrusten en zelfzorg.

Net als Mosley ga ik het een maand proberen. Op de vastendagen eet ik 500 cal. en op de andere dagen wat ik nodig heb. In mijn geval is dat niet de standaard 2000 cal. Ik heb een zittend beroep en sport hooguit twee keer per week. Dat betekent dat ik met 1800 cal. per dag toe kan. Vier zondagen vasten staan intussen in mijn agenda. Wordt vervolgd dus.

Wat doen jullie voor je gezondheid?? Zouden jullie dit dieet proberen??

PS Net zo min als ik reclame wil maken voor de Okinawa leefwijze, doe ik dat voor dit vasten-dieet. Het is alleen mijn zoektocht naar manieren om zo gezond te leven dat ik grote kans maak op een gezonde oude dag.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...