dinsdag 27 november 2012

Bietjes en knolselderij

Voor mijn lunch deze week maakte ik zondag een pan knolselderijsoep en bietjessalade. De soep ging volgens mijn standaardrecept: veel groente net onder water in de pan, bouillonblokje erbij en wat kruiden naar smaak. Dit keer sneed ik er als extraatje een rode uit doorheen. Als het gaar is, pureren met de staafmixer. Het levert altijd weer een intens smakende soep op. Iedere morgen warm ik een deel van de soep op. Die gaat in een kleine thermosfles (ooit uit een kerstpakket) mee naar mijn werk.Rond lunchtijd heb ik dan heerlijk warme soep. 

De bietjes kookte ik gaar en daarna gingen ze door de rasp. Ik combineerde het met fijn gesneden mierikswortel. Elke dag heb ik naast mijn boterhammen nog een klein hapje groente. Dat maakt elke lunch een klein feestje.

Ik kookte meer bietjes dan ik nodig had voor de salade. Daar maakte ik bietenrelish van, een soort kruidige salade. Het is heel lekker met geitenkaas, cottage cheese of bij andere frisse kazen. Het recept heb ik ooit uit een kookboek gekopieerd. Ik heb dus geen idee van wie het oorspronkelijk is. 

Ik kookte een kilo bietjes, die ik vervolgens in kleine reepjes sneed. Ik heb ze niet geraspt omdat je ze dan tot prut kookt. Daarna deed ik in een pan 400 gram suiker, een goede scheut azijn, een theelepel gemalen koriander, gemalen piment, kaneel en 8 kruidnagels. Dat bracht ik aan de kook. Intussen sneed ik 5 sjalotten fijn die door de saus gingen met 4 tenen knoflook uit de knijper. Daarna moesten er 4 sinaasappels door en de rasp van 1 sinaasappel. Om de stukjes van de sinaasappel zonder velletjes in de saus te krijgen, schilde ik de vrucht dik en daarna sneed ik de stukjes tussen de velletjes uit. Omdat ik dat boven de pan deed, kwam het sap ook in de relish. Tenslotte hakte ik een goed stuk verse gember fijn en deed dat bij de saus. 

Toen dit een beetje gemengd was, gingen de bietenreepjes erbij en liet ik het geheel een half uur pruttelen. Ik kook dit in een gietijzeren pan. Als ik het gas uit zet, blijft de pan nog lang heet en kan de relish goed nagaren. En ik gebruik niet meer gas dan nodig is.

Gisteravond was het tijd om de relish in te maken. Ik maakte 3 potten schoon met kokend heet water en soda en daarna nog een keer met alleen kokend water. Terwijl ik dat deed, warmde ik de relish weer op. Als die goed heet in de potten gaat, werkt het vacuümprincipe van de potten het best. En daarna is het wachten op de drie klikken die ik moest horen om te weten dat de potten vacuum zijn getrokken.
Inmiddels staan de bietjes in de voorraadkast bij de flessen druivensap, de ingemaakte peertjes en nog wat jam en kersen op rode wijn van vorig jaar. Mijn nichtje is dol op deze relish. Ik ga haar met kerst maar eens blij maken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...