zaterdag 24 mei 2014

Muis

Deze winter heeft er een muis in mijn tuinhuisje gewoond. Een paar weken geleden (toen voor mij het tuinseizoen eindelijk begon) zocht ik mijn blikje met touw om de roos wat beter vast te zetten. Dat staat op een kastje in mijn tuinhuisje. Er lag een handdoek op het kastje en toen ik die optilde, stonden we oog in oog, de muis en ik. Hij (of zij) bleef doodstil zitten. Ik deed voorzichtig een stapje achteruit, toch geschrokken van de onverwachte ontmoeting.

Tja, en wat dan? Ik moest toch echt spullen uit het tuinhuisje hebben. Voorzichtig stapte ik weer naar binnen en pakte het blikje touw, dat inderdaad onder de handdoek had gelegen. De muis zat intussen niet meer op het kastje. Terwijl ik mijn schaar pakte, zag ik hem / haar wegschieten achter de kast.

Het laatste restje muizenrommel
Muizen maken rommel, dat was wel duidelijk. Afgelopen weekend heb ik het tuinhuisje maar eens opgeruimd. Overal lagen snippers, restjes vogelvoer, strootjes en keutels. De muis heeft een mand van zeegras kapot geknaagd. Dat is nog voorstelbaar omdat het natuurlijk materiaal is, maar ook een grote plastic tas van de bouwmarkt heeft er aan moeten geloven. Verfrollers, doekjes, alles was aangevreten. Een kruiwagen vol muizenravage ging naar de containter.

Nu is het tuinhuisje weer helemaal netjes. Dat geeft een goed gevoel en komende herfst moet ik goed controleren of het huisje muisproof is. Niet dat ik het zou kunnen afsluiten, want muizen kunnen door de kleinste gaatjes. Ik kan alleen zorgen dat er niks te halen is. Nu eerst genieten van de zomer en dan zie ik wel weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...