dinsdag 21 juli 2015

Petroleumstel

 
Mijn moeder hield van de dingen van vroeger en ze wist er ook veel van. Op onze struintochten op rommelmarkten herkende zij bijvoorbeeld de spinaziesnijder: een soort pizzasnijder in het kwadraat. Ze kocht het ding, en het lag jarenlang bij ons in de keukenla. Ik kan me niet herinneren dat ze de snijder ooit gebruikte. Maar dat maakt ook niet zoveel uit, de nostalgie, daar gaat het om.
 
Meestal tenminste. Soms komen nostalgie en de moderne huishouding toch weer bij elkaar. Bij mij is dat met mijn petroleumstel. Ik heb ontdekt dat het toch wel heel handig is als je dingen wilt laten pruttelen.
 
De laatste tijd pruttelt er regelmatig een tomatensaus op de olievlam. Heel handig als er gasten komen. De saus wordt gaar terwijl ik lekker zit te praten. Het werkt ook goed als ik een middag in de tuin bezig ben. Als ik klaar ben, is het eten dat ook.
 
Hoewel het zondag hard regende, kon ik toch na een uur of vijf de tuin in. Ik moest nog een paar plantjes een plaats geven voordat ik op vakantie ga. Heel lastig als dat zo tussen de regenbuien door moet, maar goed. De zon brak door en ik kon aan de slag. Voor ik naar buiten ging goot ik een blik pruimtomaten in mijn gietijzeren pannetje. Er gingen stukjes ui, knoflook, olijf en geroosterde paprika bij. Daarna liet ik het pannetje op een laag pitje koken.
 
Toen een  mooie witte roos, twee geitebaarden en twee vingerhoedkruidplanten in de grond stonden en een deel van de tuin was ontdaan van alle zaailingen van de vrouwenmantel, had ik wel behoorlijke trek. Ik had nog heet water in de thermosfles. Die ging in een pannetje. Toen het kookte ging er een handje volkorenpasta bij en zette ik het gas uit. De pasta wordt ook gaar als je het water verder niet meer verwarmt.
 
Ik ruimde het tuingereedschap op, waste mijn handen, zette de tuinstoel klaar en pakte servies en bestek. Tegen die tijd was de pasta gaar. Saus erover, geraspte kaas erbij en een lekker glaasje wijn. Net voordat het weer begon te regenen, had ik mijn eten op. Toch nog even genoten van de 'zomer'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...