maandag 9 september 2013

Doe het zelf - deodorant

In mijn streven naar zogenaamde autarkie was er weer een nieuwe uitdaging: mijn deodorant was bijna op. Een kleine speurtocht op internet levert heel veel resultaten op. Ik koos voor een van de eenvoudigste recepten: water, zuiveringszout en wat etherische olie. Je mengt drie delen water met een deel zuiveringszout en een paar druppels olie (als je dat wilt) Ik koos rozenolie. Het flesje was zo ver leeg, dat ik er geen druppels meer uit kon krijgen. Ik vulde het met wat kokend water en schudde wat. Daarna goot ik het bij het water met zout mengsel.

Ik had gedacht dat het zout wel op zou lossen in het water, maar dat deed het niet. Ook niet toen ik het flesje in een bak met kokend water zette om te zorgen dat het water langer warm bleef. In het recept stond ook dat je het mengsel in een spuitflesje moest doen. Dat heb ik gedaan, maar binnen de kortste keren zat het slangetje vol zoutkorreltjes en liep het spuitmechanisme vast. Ik weet niet hoe anderen dit oplossen, maar bij mij werkt het niet.

Ik testte de nieuwe deo in het weekend. Als het niet zou te werken, was ik de enige die daar last van had ;-). Ik goot wat van het mengsel op mijn hand en smeerde dat op mijn huid. En ik moet zeggen, het werkt geweldig. Wel moet ik iedere keer schudden omdat het zout naar de bodem van het flesje zakt en dan heb je alleen rozenwater. Als ik het op mijn huid smeer voelt het wel wat raar met die korreltjes maar de werking als deo is prima. Ik hoef dus de deur niet meer uit voor deo, maar voor zuiveringszout. En als je kijkt wat je daar allemaal mee kunt, ben ik van plan om dat in grote hoeveelheden te kopen.

Over die autarkie hoorde ik laatst overigens iemand zeggen dat je van sociale wezens als mensen niet moet verlangen dat ze autarkisch zijn.  Het is genoeg, zei deze man, als je je redelijk kunt redden als dat nodig is. Dat vond ik wel een mooie insteek voor mijn streven naar een goed, eenvoudig, vindingrijk en liefdevol leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...