dinsdag 7 mei 2013

Uit de natuur: Judasoor

Eten van wat de natuur aanbiedt, vind ik geweldig leuk. Ik heb weinig kennis van de 'eetbare natuur' maar wat ik weet, gebruik ik in de keuken. Eén daarvan heb ik vorig jaar ontdekt: Judasoor.

Een tijdje geleden schreef ik over de Vlier achter mijn huis. Toen ik de foto van de uitlopers ging maken, keek ik meteen nog even naar de plek waar de Judasoren zaten. Ze waren helemaal ingedroogd. Toen bedacht ik dat ik ze misschien droog kon plukken en dan in water weken. Zo nu en dan koop ik gedroogde paddenstoelen bij de toko. Dat betekende toch dat het mogelijk moet zijn om deze ingedroogde zwammen ook weer eetbaar te maken. En dan blijkt prima te gaan! Binnen een uur had ik grote 'oren' in het bakje met water.

De geweekte Judasoren. Zo is wel duidelijk te zien
waarom ze hun naam hebben gekregen.
Ik heb de aardbei er naast gelegd
om te laten zien hoe groot ze zijn.

In het Vlierboek staat één recept: roerei met lotuswortel en Judasoor. Het is een recept met vlees, maar het komt er op neer dat je de zwammen goed kunt roerbakken met rijstwijn, sojasaus, azijn, gember en koriander. Een mooi oosters gerecht dus. In China en Japan is er een verwante soort die ze daar muizenoortjes noemen. Ze zijn daar erg populair.

De twee zwammen op de foto zijn in kleine stukjes in de broccolisoep gegaan. Dat was niet zo geslaagd. Ik proefde er weinig van. Blijkbaar heeft Judasoor wel wat smaakversterkers nodig, zoals sojasaus. Binnenkort ga ik maar eens het gerecht uit het Vlierboek proberen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...