donderdag 17 januari 2013

Het Nieuwe Werken en het milieu

Een aantal wensen op mijn lijst heeft te maken met mijn EVA, mijn ecologische voetafdruk. Die moet kleiner. Dat vind ik al jaren en steeds haal ik er een stukje van af. Ik ben kleiner gaan wonen, kweek zelf groenten, eet nauwelijks vlees of vis, ben voorzichtig met water en gas en ik maak mijn eigen wasmiddel om maar een paar dingen te noemen. De grootste boosdoener in dit verhaal is mijn auto of, beter gezegd, ben ik in mijn auto.

Daarom is het voor dit jaar mijn wens (nummer 43) om minder auto te rijden. Ik wil 4 dagen per maand, of 1 dag per week thuis gaan werken. Vorige week ben ik naar mijn manager gegaan om haar instemming te vragen. Nu het managementteam van plan is om Het Nieuwe Werken in te voeren, had ik een aanleiding om eens te vragen of ik thuis mocht werken. We hebben nu de afspraak dat ik het eerste kwartaal een paar dagen thuis kan werken, om te beoordelen of het in mijn functie past.

Ik moet vaak rapporten lezen en adviezen schrijven. Een deel van dat werk kan ik daarom eenvoudig thuis doen. Een paar dagen per maand is wat mij betreft ook wel genoeg. Ik wil toch ook graag mijn collega's zien. Volgens mij is één van de nadelen van Het Nieuwe Werken juist dat het onderlinge contact minder wordt. Dat lijk mij toch onprettig.

Afgelopen maandag was mijn eerste thuiswerkdag. Het was ideaal om gedachten eens flink de vrije loop te laten naar aanleiding van de rapporten die ik meegenomen had om te lezen, vragen en plannen op te schrijven en alles daarna te ordenen. En dan is het natuurlijk heerlijk om even rustig bij de kachel mijn middagboterham te eten. Ik at overigens niet alleen: een merel had de appels en havermout op mijn terras ontdekt. Als ik op mijn werk ben, ga ik altijd even naar buiten in de middagpauze om een fris hoofd te krijgen. Hier kon ik mooi het nuttige met het aangename combineren. Er moest nog een vuilniszak naar de container en de ruitenwisservloeistof moest worden bijgevuld. Twee buitenklusjes en een frisse neus en daarna, met een warme pot thee naast me, weer aan de slag.

Nu is het natuurlijk de vraag wat het scheelt als ik één dag in de week niet met de auto rijd. Daar ben ik eens even voor gaan zitten.  Ik weet niet hoe je uitstoot van fijnstof moet berekenen, maar ik kan wel bepalen hoeveel minder diesel ik gebruik. De rit heen en terug is samen 90 kilometer. Mijn auto rijdt 22 kilometer op 1 liter diesel. Dat betekent dat ik 4,09 liter diesel per keer uitspaar. Ik werk 48 weken per jaar. Dat betekent dat ik 196,32 liter minder diesel gebruik op jaarbasis. Het is misschien een kleine bijdrage, maar het is toch iets.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...