woensdag 21 november 2012

Verpakking

Milieucentraal is bezig met een actie over verpakkingsmateriaal. De vraag die ze stellen is hoe je voorkomt dat je er veel van moet weggooien. Ik doe een paar voor de hand liggende dingen:
  • Zelf een tassen meenemen als ik boodschappen ga doen
  • De papieren zakken voor de groente (bij de ecosupermarkt) hergebruiken (gewoon de volgende keer weer meenemen naar de winkel en de nieuwe prijssticker over de oude.)
  • Zoveel mogelijk de groente los kopen, verpakking is vaak helemaal niet nodig.
  • Bij de kaaswinkel lever ik mijn papier weer in en laat ik er nieuwe kaas in verpakken. Dat doe ik 1 keer, daarna heb ik het idee dat het niet hygienisch meer is.
  • Hergebruik van verpakkingsmateriaal dat ik soms toch krijg. De zak waarin ik brood koop, kan ik gebruiken om mijn boterhammen mee te nemen naar mijn werk. Als ik een keer toch een plastic zakje meeneem (die van heel dun plastic waar je in de supermarkt de groenten in moet doen), dan gebruik ik dat thuis als afvalzak.
  • Weinig wegwerpspullen gebruiken, bijvoorbeeld geen papieren zakdoekjes (stoffen zakdoeken), geen keukenrol (gewoon een keukendoekje gebruiken). Dat is niet alleen het verpakkingsmateriaal maar ook het vele weggooien van dingen die je maar heel kort gebruikt. 
Ik las nog de tip van het kopen van grote verpakkingen. Dat kan alleen met voedsel dat je lang kunt bewaren of schoonmaakmiddelen (als je ze niet zelf maakt) en wc-papier. Tenzij je een gezin hebt met grootverbruikers.

Ookal doe ik dit, er zit nog steeds veel plastic in mijn afvalbak. Plastic is toch het meest ideale verpakkingsmateriaal, licht, hygienisch en in allerlei vormen te leveren. Aan het begin van het proces dus prima, aan het einde ervan juist een groot probleem. Er drijft intussen een werelddeel aan plastic op zee. het gif dat daar uit komt, komt in onze voedselketen. Daarom vind ik vis eten is niet meer zo'n goed idee.

Het zou ideaal zijn als je van alles los kon kopen. Dat betekent toch al gauw dat je bij de kleinere winkels langs gaat. En dat zou me dan een groot deel van mijn vrije zaterdag kosten, die ik vaak besteed aan andere dingen. Het is een dilemma. In een aantal gemeenten wordt het plastic nu apart ingezameld. Zou dat uitmaken of is het windowdressing? Ik ga het toch eens navragen. In mijn gemeente zamelen ze niet apart in. Ik kan altijd even vragen waarom dat zo is.

No impact man beschrijft in zijn boek het afvalprobleem heel mooi. Zodra hij de vuilniszak heeft weggebracht, is hij er van af. Maar vanaf dat moment is het een probleem van de maatschappij, dus van iedereen geworden. Dat is toch iets om rekening mee te houden; het maakt het beperken van je afval een vorm van wellevendheid.

Foto: forum.ellegirl.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...