donderdag 20 november 2014

Zelfvoorziening

Dit filmpje vind ik erg boeiend, zelfvoorziening vind ik boeiend. Deze mensen besteden veel tijd aan hun levensonderhoud, maar dan op een andere manier. Niet door veel uren te werken voor geld, maar voor het verbouwen van voedsel. Ze leven in een streek met hetzelfde klimaat als zuid Spanje, denk ik, vanwege het cactusfruit. Ze kunnen misschien meer verbouwen, maar ik herken het verlangen om vrij te zijn, vrij je eigen tijd in te kunnen delen.

Ik denk ook al een tijdje na over kippen. Twee kleine kippen, die niet al te grote eieren leggen. Dan heb ik voldoende eieren voor mijzelf en kan ik ze zo nu en dan weggeven. Ik moet nog wel een goede plek voor ze vinden in mijn tuin. Het zou wel wat verbouding betekenen. En ik wil het pas doen als ik wat minder werk.

Ik wil mijn tuinhuisje afbreken, want dat staat precies op de plek waar de zon het meest schijnt. Daar zouden fruit en groenten moeten groeien. Van het hout van het huisje wil ik twee kasten bouwen waar alle tuinspullen in kunnen. Ik zal nog wel een d'ruitdagingactie door de schuur moeten houden om te zorgen dat ik alles kwijt kan in de twee kasten, maar dat hoeft geen probleem te zijn, heb ik al gezien.

druiven van de vorige inmaak
Als ik dan een extra groenten-, kruiden-, fruittuin heb aangelegd kan daar in een hoek ook een kippenhok komen, deels in de schaduw, deels in de zon. Lijkt me gezellig. Ik wil in dit deel van de tuin ruimte maken voor 1 stoel. Verder alleen kweek. Het idee om daar in de lente te zitten in de eerste zon. Dekentje over, warm kopje thee... of in de zomer met een boek tussen te zitten! Of in de herfst bij een vuurkorf.

Het echtpaar in het filmpje heeft heel veel inmaak. Ik heb dat lange tijd gedaan, maar ik ben er wat mee gestopt. Het mislukken van de tacosaus was min of meer de aanleiding. Jammer van zoveel werk. Sommige dingen lukken me gewoon niet en ik weet niet waarom. Pompoenpuree inmaken is ook al een keer mislukt. Het gaat toch schiften. Is er iemand die weet wat daar de oorzaak van kan zijn?

Ik ben nu eerst alles maar eens aan het opeten wat nog in potjes in mijn voorraadkast staat. Ik doe nu bijvoorbeeld lekker druivenjam door mijn ontbijt. Ik had de jam gemaakt voor op brood, maar ik eet bijna geen brood meer. En als ik het eet, gaat er iets hartigs op als boerenkoolpesto. Door de muesli is het prima. Ik heb nog een paar potten, dus ik kan nog even vooruit.

1 opmerking:

  1. Succes met je plannen. Met onze hond kunnen we geen kippen houden en alleen wat groenten kweken in bakken.

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...