dinsdag 2 juli 2013

Mindfulness - de afwas

Ik heb een beetje een hekel aan de afwas. Grotendeels komt dit doordat mijn keuken wat raar is ingericht: de wasbak zit op een hoek. Je kunt dus niet afwassen zoals je dat normaal doet: links de vuile spullen en rechts het rek. Ik moet van rechts naar rechts afwassen. Dat is een hoop gedraai en gedoe.
Het gevolg was dat ik het er regelmatig maar bij liet. Dat zorgde weer voor obstakels als ik wilde koken. Daar ergerde ik me dan weer aan. Goed, mijn gevoelens over de afwas werden er niet beter op. Al met al valt het reuze mee. Zoveel afwas heb ik niet.
Via Internet kom ik op een soort begeleiding voor mindful afwassen. Een aantal handreikingen was (ik heb ze een beetje aangepast):
  • Als je wilt oefenen in mindful afwassen, zorg dan dat je geen haast hebt en het werk niet hoeft te onderbreken.
  • Neem van tevoren de tijd om te visualiseren wat je nodig hebt. Is het afwasrek leeg, heb je theedoeken, sop?
  • Begin rustig met de voorbereidingen. Dat kan het voorspoelen zijn of het vullen van de teil. Kijk met aandacht naar het water of het ontstaan van het sop. Adem rustig terwijl je er naar kijkt.
  • Was alles een voor een met aandacht af, de minst vieze dingen het eerst omdat dan het water langer schoon blijft. Je hebt dan minder nodig, en vraagt zo minder van de natuur.
  • Als je gedachten afdwalen, kom dan rustig terug naar het sop en het servies. Voel het warme water op je handen, ruik de geur van het sop en kijk hoe het water van het servies druipt.
  • Als je klaar bent, geniet nog even van het resultaat.
Ik kan zeggen dat het werkt. Ik werk meestal met een idee in mijn achterhoofd dat ik het werk zo efficient mogelijk moet doen. Als ik dan iets vergeet, word ik daar chagarijnig van. Hoe ik er aan kom, weet ik niet. Ik geloof dat mijn beide ouders niet zo hielden van praktische zaken en die zo snel mogelijk achter de rug wilden hebben, ze dus zo efficient mogelijk wilden doen. Het scheelt me een behoorlijke hoeveelheid ergernis, als ik dat idee los kan laten. Stap voor stap, rustig aan de afwas doen en de keuken netjes maken, is net zo rustgevend als het franse eten dat ik doe. Die manier van eten is eigenlijk ook mindful: rustig aan, kleine porties en genieten van de smaak.

De laatste tip die ik op het lijstje tegenkom, is: probeer niet meteen iedere dag de afwas mindful te doen. Het lukt meestal niet als je heel hoge ambities hebt. Begin bijvoorbeeld met een keer per week. Dan is het makkelijker vol te houden. En: wees vriendelijk voor jezelf als het niet gelukt is of niet lukt. Volgende keer is er weer een kans om aandachtig te genieten van wat je doet. Mildheid en mindfulness gaan goed samen.

Terwijl ik me zo de mindfulness eigen probeerde te maken, werd ik op de proef gesteld. Althans, zo voelde ik het. De afvoer raakte verstopt. Ik dacht dat het aan de constructie van de buizen lag. De keuken is volgens mij door de voor-vorige bewoonster zelf aangelegd, en de afvoer is niet het meest geslaagde deel van de klus geweest. Een groot deel loopt horizontaal en op een bepaald punt gaat de leiding zelfs omhoog. Ik houd het bij door regelmatig na te spoelen met kokend water en soda, maar helaas, dat was niet meer genoeg.

Dus: afwasteil onder de chiffon en losdraaien! Het werd toch een waterballet! Ik schrok terug en stootte mijn hoofd tegen de rand van het aanrecht. Extra soda en de ontstopper hielpen niet meer. Toen bedacht ik dat het wel eens te maken kon hebben met de wateroverlast van het balkon van de bovenburen. Na de zondvloed van de afgelopen weken, liep het water niet meer gewoon weg, maar sijpelde langs de regenpijp en de muur naar beneden.
Dus belde ik de eigenaar van de bovenwoning. We kwamen er achter dat de hele regenpijp vol stond met water. Daarom boorde ik er een gaatje in. Opnieuw spoot het water me om de oren. Ik kon bijna de hele regenton vullen met het water dat van het balkon kwam. Zondag kwam de bovenbuurman langs met een veer en na wat gepruts en ontstop-actie deed de afvoer het weer.

Ik kan verder met mijn mindful-afwas-oefening.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...