maandag 27 mei 2013

In eigen land

In de afgelopen jaren heb ik een paar lange reizen gemaakt. China, Japan, IJsland, rondtrekken in Griekenland, Egypte. De meeste landen zijn alleen met het vliegtuig te bereiken. Dat is erg vervuilend. Daarom heb ik besloten dat ik dit soort reizen niet meer zo maar zal maken. Ik heb nog een paar wensen op mijn lijstje. Daar staat onder andere Monticello, het huis van Thomas Jefferson in Virginia, op. Als ik dat ooit wil zien, zal ik naar de VS moeten vliegen. Over een paar jaar zal ik dat vermoedelijk wel doen. Nu nog niet.

In de tussentijd ga ik genieten van wat er dichterbij te zien is. Kennis maken met Nederland. Het is toch een beetje wonderlijk dat ik zo weinig weet van mijn eigen omgeving. Ik begon in Friesland; het Bildt. Al met al moest ik voor de drie dagen die ik had nog keuzes maken. Ik heb bij lange na niet alles gezien maar wel een indruk gekregen van het Bildt, een heel oude polder midden in het Waddenland. Gelukkig had ik zonnige, zij het koude, dagen.

Een paar fotootjes.
Een woning in museum De Spitkeet in Harkema: een klein openluchtmuseum
over de woonomstandigheden van de armen in de regio

De keuken (later ingebouwd) in één van de Fiskerhuskes
in Paesens - Moddergat

Preekstoel van de doopsgezinde (schuil)kerk van  Oude Bildtzijl

Het wad bij St. Jacobiparochie

De school van St. Annaparochie

Poptastate vanaf de wasplaats van de dames in het Poptahofje

Grote verrassing: Grafborden in de kerk van Hogebeintum.
Een kerk op de hoogste terp van Nederland

De woonkamer van Ruurd Wiersma - de herfstwand. 

En overal de prachtige bloesem!
.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...