maandag 20 mei 2013

De weelde van kleine hapjes

De afgelopen weken heb ik regelmatig gegeten als een Francaise: drie kleine gangen, een glaasje wijn en thee (van kruiden uit de tuin!!!) met een stukje chocola. Steeds aan een mooi gedekte tafel, steeds bij kaarslicht en steeds heel ontspannen. Het is een rustgevende manier van eten, echt een mooie afsluiting van mijn werkdag met een overgang naar de avond. Het duurt wel lang. Vaak ben ik tot een uur of half negen wel in de weer (dat is inclusief de afwas en de soep voor de volgende dag, overigens). Als ik weg moet of nog mensen verwacht, eet ik eerder een gerecht voor een drukke week. En dat is ter afwisseling ook prima.

Het is vooral de aandacht  voor het eten dat het zo aangenaam maakt. Het overkomt mij net als ieder ander dat ik een kop koffie leeg heb gedronken, en niet meer weet wanneer ik dat dan gedaan heb. Of een koekje heb gegeten, de kruimels zie, maar verbaasd ben dat het al op is. De aandacht voor het eten, het echt proeven van het eten maakt het een klein feestje.

Ik ben verrast over het gevoel van weelde dat deze manier van eten mij geeft, want zo heel bijzonder is het eigenlijk niet. Soep maak ik op mijn bekende manier: bouillon met 1 soort groente. Dat kan ik aanvullen met kruiden, kaas, kokosmelk of room, afhankelijk van waar ik zin in heb en van de rest van de gangen. Ik vind het namelijk erg leuk om de smaken ook nog een beetje bij elkaar te laten passen.

Laatst had ik bijvoorbeeld doperwtensoep met room en mierikswortel, meiraapjes in roomsaus met gekookte aardappel en appel met hangop en walnoot. Of venkelsoep met sinaasappel, gebakken aardappel met salade en peer in kaneelsiroop. 

Het lijkt heel wat, zo'n etentje, maar het zijn maar kleine hapjes. Ik neem vaak wel een redelijk bord soep. Dat legt een mooie basis. Ik kom vaak met behoorlijke trek thuis. Ik hoef dan de soep alleen nog maar op te warmen om voor de eerste gang aan tafel te kunnen. Daarna kan ik dan de rest van het eten maken. Een salade bestaat dan uit vier blaadjes sla, 4 cherrytomaatjes, een stukje komkommer, een halve ui, 4 olijven en dressing. Met de twee gebakken aardappels erbij, had ik goed gegeten. Ik voelde me echt voldaan.

Ik weet niet of je hier nu werkelijk slank van wordt. Dat zal de tijd leren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...