zaterdag 9 april 2016

Vasten - update I

De eerste vastendagen zitten er op. Het is heel goed gegaan. Dit is zo eenvoudig dat ik er verrast van ben. In zijn boek over het vastendieet beschrijft Michael Mosley wat hij ontdekte tijdens zijn eerste vastendagen. Bijvoorbeeld dat hij vaak at terwijl dat helemaal niet nodig was. Gewoon, omdat het er is of omdat hij bang was om honger te krijgen. En  dat hij verwachtte dat de honger zo erg zou worden dat hij zijn hoofd het liefst in een emmer met roomijs wilde steken.  Hij dacht dat het vasten hem onrustig zou maken, makkelijk afgeleid en slap. Dat klopte allemaal niet. Hij was juist scherper en voelde hoe goed het lichaam zich kan aanpassen. Honger bleek gewoon over te gaan.

Zo is het mij gegaan:

Het begon met ziekte: bronchitis. Het duurde dagen en dagen waarin ik sowieso nauwelijks at. Maar mijn eerste vastendag was net voordat ik ziek was. Ik stond laat op en begon de dag met een paar koppen thee. Mijn ontbijt bestond uit cottage cheese met wat havermout en aardbeien. Daarna at ik niks meer tot een uur of drie. Ik nam een rauwe wortel. En mijn avondeten was wat soep en gekookte asperges met ei en stukjes augurk. Ik deed niet veel die dag. Een beetje kaarsen maken, wat lezen en wat 'rondhangen' in huis. Het ging redelijk makkelijk. Het gevoel van een lege maag went heel snel.

Na mijn ziekte had ik een afspraak op mijn vastendag. Dat had ik zo gekozen om te kijken wat een goede dag zou zijn.Ik at pas om 12:00 uur, wat havermout in sojamelk met wat rozijnen. En toen ging ik naar mijn afspraak met mijn vriendin. Ik vertelde haar dat ik vastte en tot mijn verrassing kende zij het dieet en had ze het ook gedaan. Dus alle begrip aan haar kant. We besloten wat te gaan drinken. Zij nam cappuccino en ik een verse muntthee zonder honing. In de loop van de middag at ik een appel en nam ik nog een thee. En 's avonds at ik een roerbak van wortel, judasoor, prei en tofu. En daarna was er weer thee.

De derde dag was een reisdag. Ik had bij vrienden gelogeerd en ging op een zondag naar huis. Ik nam een licht ontbijt en had een flesje water bij me in de trein. En 's avonds nam ik soep. De vierde dag was ook een reisdag. Maar dan in de auto van Dessau Dld naar huis. Ik nam een broodje en een ei bij het ontbijt. Tijdens de rit, nam ik alleen een kop koffie bij een wegrestaurant. Verder had ik water bij me. 's Avonds nam ik alleen nog een appel en een kiwi. Beide dagen gingen prima. Ik was absoluut scherp genoeg om te rijden.

De laatste test tot nu toe was een dag in de winkel en ook dat ging uitstekend. Ik nam een smoothie van aardbeien, havermout en sojamelk. Ik dronk een aantal glazen water, een paar koppen koffie en thee en ik maakte een soep van brandnetel, daslook, bieslook, eeuwige moes en Siberische bladkool. Later op de avond nog pepermuntthee. Dat was genoeg. En ik werkte hard in de winkel. Ruim vier uur staan en heen en weer lopen, maar ik had ruimschoots genoeg energie. Er lagen koekjes op tafel. Dat was wel even lastig, maar ik nam ze niet.

Mijn ervaring is vergelijkbaar met Michael Mosley. Ik had bijna geen honger, ik voelde mijn maag zo nu en dan, dat wel. Maar dat was te verhelpen met een kop thee of koffie. Ik had, net als hij, verwacht dat het heel zwaar zou zijn. En dat viel reuze mee. Het viel wel meer dan ooit op hoe veel eten je ruikt als je over straat loopt. Het ruikt naar brood, friet, gebakken vlees, noem maar op. Mijn reuk is kennelijk scherper als ik vast en waarschijnlijk ben ik gevoeliger voor wat met eten te maken heeft.

Op de dagen waarop ik niet vast, eet ik meestal minder en de behoefte om te eten als ik me niet prettig voel of behoefte heb aan afleiding is weg. Eén moment had ik echt enorm zin in friet, mayo, ijs en bier. Tja, en dat kan dus gerust. Het is beter om gezond te eten natuurlijk, maar dit kan er gerust een keer tussendoor. Propvol zat ik! Want dat gebeurt ook... mijn maag is eerder vol. En omdat ik nu echt goed weet hoe een lege maag voelt, word ik niet meer onrustig als ik niet op tijd kan eten. Het gevoel is te verdragen. En een paar slokken water of thee zijn een prima een tijdelijke oplossing.

Ik ben intussen ruim 3 kilo lichter. Ik voel me er prima bij. Dit weekend denk ik mijn vastendag in de tuin te gaan werken en dan wil ik nog kijken hoe het gaat als ik vast tijdens een gewone werkdag. Een van mijn goede voornemens was 8 kilo verliezen dit jaar. Drie kilo in het eerste kwartaal is een mooi resultaat. En wat heerlijk dat het zo makkelijk gaat. Ik kan het iedereen aanraden. Een van mijn collega's, met absoluut overgewicht, gaat het al proberen.

Ik ben benieuwd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...