woensdag 15 januari 2020

Eeuwenoude buitenplaats


Voordat mijn vriendin en ik naar het museum in Appingdam gingen, genoten we van een lunch in Ekenstein. Het is een 17e eeuwse buitenplaats, die in de 19e eeuw is omgebouwd volgens de toen geldende mode van de neogotiek. Aan het einde van vorige eeuw heeft de gemeente Appingedam het buiten gekocht, in vervallen staat en het opgeknapt. Er is een verschrikkelijke vleugel aangebouwd, die hier op de foto te zien is. Tja, dat was toen de mode, en er moesten hotelkamers komen.

Toen mijn vriendin en ik aankwamen, stond de hele parkeerplaats zo vol auto's dat we dachten dat we geen parkeerplaats konden vinden. Ik vreesde dat we geen tafeltje zouden kunnen krijgen met zoveel drukte. Gelukkig bleek het een bijeenkomst  van het Groninger Landschap te zijn, in de boerderij naast de buitenplaats.

We zaten heerlijk in de gotische zaal waar in de 19e eeuw kerkramen uit de omgeving in geplaatst zijn. De toenmalige eigenaar verzamelde bouwmaterialen van buitenhuizen in de omgeving die werden afgebroken en verwerkte die ik zijn huis. Er is nog steeds weelderige versiering op de wanden het plafond. Al met al een bijzondere omgeving, zonder dat je het perse mooi hoeft te vinden. Bijzonder is het wel. We vroegen ons af hoe het was om in een buiten als dit te wonen. We konden ons er weinig voorstelling van maken.

We merkten daarnaast helaas dat het niet helemaal goed onderhouden is. Er lag stof op de vensterbanken en de kerstdecoratie was nog niet allemaal weggehaald. Dat kan toch eigenlijk niet op 11 januari. Over het eten hadden we ook nog wel wat opmerkingen en de bediening was een onzeker meisje. En toch .... een locatie kan gelukkig heel veel goed maken. Er hangt de rust van vervlogen tijden.

Ik ben hier al vaker geweest en het zal zeker niet de laatste keer zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...