dinsdag 17 september 2019

Nooit gedacht: spliterwten!



Een van de kook-afleveringen van het heerlijke kanaal van Townsends is een bezoek aan een historisch keuken. De kokkin laat zien hoe je erwtenpudding maakte in de 18e eeuw. Een recept voor de armen uit de 18e eeuw. Het is makkelijk te maken en redelijk lang houdbaar, begreep ik. Al pratend roert ze de pudding of pap gaar.

Ik raakte door deze aflevering geïnteresseerd in spliterwten. Ik ken eigenlijk alleen erwtensoep dat ermee gemaakt wordt. En daar ben ik niet echt dol op. Juist vanwege de geur en het uiterlijk van die soep had ik (het spijt me dit te zeggen) een beetje een associatie met varkensvoer als het om spliterwten ging. Maar ik wil mezelf dit jaar verrassen met nieuwe smaken en andere ontdekkingen.
Natuurlijk was het een goedkoop recept, armen kookte veel met gedroogde bonen en erwten en met een klein tuintje kun je behoorlijk wat erwten en bonen kweken, weet ik uit ervaring. Boter maakten ze vaak zelf en water haalden ze uit een bron of regenbak. Alle ingrediënten waren bij de hand.

Maar goed, ik wilde me laten verrassen door de spliterwt. In mijn verzameling recepten vond ik een recept dat wel de moeite waard was.

Ingrediënten

225 gram spliterwten
500 gram spinazie
1 ui in stukjes
1 tl geraspte gember
1 tl gemalen komijn
mespuntje chilipoeder
mespuntje gemalen koriander
2 teentjes knoflook
groentebouillon
verse koriander
limoen

Bereiding

Erwten wassen en 2 uur laten weken / Spinazie klein snijden / Olie verhitten en de ui met de specerijen en knoflook een paar minuten bakken (ruikt heerlijk) / Voeg de erwten en de spinazie toe en daarna de bouillon en kook de bouillon in tot de erwten gaar zijn / Begin met ongeveer 3 dl. en voeg wat toe als de bouillon is verdampt (eigenlijk kook je een soort risotto van de erwten) / Gebruik de koriander en de limoen voor de garnering.

Het smaakt licht zoet en kruidig tegelijk. Ik kookte er quinoa bij. Het is zeker voor herhaling vatbaar. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...