zondag 18 augustus 2019

Treinreizen


Net terug uit Berlijn, wil ik het hebben over treinreizen. Ik heb iets met het toerisme in de negentiende eeuw. Films zoals Out of Africa en Murder on the Oriënt Express hebben daar veel invloed op gehad. Ik hoop volgend jaar, als ik vijftig word, een trip te maken met wat er over is van de Oriënt Express. Het lijkt me geweldig. Zo'n oude trein is zoveel mooier dan wat we nu hebben. Moderne treinen zijn vol lawaai en viezer en ongemakkelijker, in ieder geval  in vergelijking met de luxe cabines van de eerste klasse. Op de houten banken uit de derde klasse van vroeger ging ik niet graag naar Berlijn.

Want dat heb ik gedaan, met de trein naar Berlijn. En heb ik geprobeerd om het mezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Mijn reis begon in Nederland om half 3 en om 10 over 8 stonden mijn zus, zwager en mijn nichtjes me op te wachten op Berlijn Hauptbahnhof.

Hoewel er sandwiches en salades te koop zijn in de Duitse treinen, had ik mijn eigen eten meegenomen. Ik reisde op mijn verjaardag, dus ik wilde het naar mijn smaak hebben. Ik heb een soort grote thermoskan waarin drie plastic bakjes passen die, als je ze van tevoren in de koelkast hebt gehad, heel lang fris blijven. In het grootste bakje zat een salade van sperzieboontjes, lenteui, truffelolie en walnoten. Dan had ik een hummus met truffel in het tweede bakje en stukjes Libanees brood in mijn bijenwasdoek. Van citroen, gember en honing had ik zelf een ijsthee gemaakt. De fles was gerold in de servet die ik toch nodig had. Aan de thermosfles is een houder bevestigd waar een vork en lepel zitten. Dus een compleet reispicknickset. Het eten en drinken was in orde.

Maar dan een ander punt van lange treinreizen: de WC. Het is meestal niet te voorkomen tijdens zo'n lange reis dat je toch één keer de WC moet gebruiken en in de trein is dat bedenkelijk. Ik heb mij daar zo door de jaren heen ook op voorbereid. In een klein toilettasje heb ik een voorraadje wc-papier en zo'n klein flaconnetje handreinigende gel. Voor het geval de WC niet schoon genoeg is, heb ik een reis-spuitbusje schoonmaakmiddel en water, Dat kan ik dan gebruiken om in ieder geval de bril schoon te maken. En dan heb ik nog een blikje met schoonmaakdoekjes. Zo wordt een toiletstop een stuk acceptabeler.

Soms neem ik ook een flesje wijn mee. Daarvoor heb ik een flesje waar een 'glas' op past als een soort deksel. Ooit kocht ik dat tijdens een van mijn reizen en het leek me zó handig, dat ik het heb bewaard. Dan heb ik echt alles wat ik wil bij de hand. Dit jaar ging ik zonder wijn. De wijn van Deutsche Bahn bleek prima te drinken. Ik kon zelfs kiezen uit Riesling en Sauvignon Blanc! Feestelijk.

Natuurlijk heb ik een boek, een notitieblokje en een pen bij me en muziek. Ik reserveer bij het kopen van mijn kaartje meteen een stoel. In de Duitse treinen kan dat en het geeft de zekerheid dat je niet hoeft te staan als het druk is. Een paar weken geleden stond ik een uur van Groningen naar Zwolle op hoge hakken. Ik ging naar een feest in Utrecht (vandaar de schoenen) en dat ongemak wil ik beslist niet als ik op vakantie ga.

Dus.. gereserveerde stoel, een thermoskan vol hapjes en andere hulpmiddelen en ik kan comfortabel op reis. Gelukkig heeft mijn koffer wieltjes en vind ik altijd wel iemand die me wil helpen met tillen. En volgend jaar wordt het alleen maar mooier in de trein.



4 opmerkingen:

  1. Wij hadden dat ook toen wij naar Bremen gingen. Ideaal op de heenreis. Terugreis was even wat anders. De trein reed niet, door een bom die gevonden was en dus moesten er mensen van 3 treinen in 1 geduwd worden toen ze eenmaal mochten rijden. Dat was echt niet leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad heel vervelend. Zeker als je je voorzorgsmaatregelen hebt genomen....

      Verwijderen
  2. Toen mijn zusje daar stage liep ben ik een keer per trein naar Berlijn gereisd. Dat ging verrassend goed moet ik zeggen. Je bent er eigenlijk zo in zo'n 6 uur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou je met het vliegtuig gaan, dan moet je eerst naar Amsterdam en daar inchecken dan in Berlijn uitchecken en nog weer met openbaar vervoer het centrum in. Het lijkt sneller, maar is dat eigenlijk niet. En je hebt meer ruimte in de trein dan in het vliegtuig.

      Verwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...