zondag 25 augustus 2019

Gedachten over genieten - Hygge



Kaarslicht, wijntje, boekje, warme sokken en een dekentje, lekker weggedoken in een knusse stoel, muziekje aan, bloemen op tafel, houtvuurtje op het terras. Als ik zo terugkijk op wat ik de afgelopen jaren heb geschreven, is dat een van de manieren waarop ik geniet van het leven. De kleine, warme, intieme momenten. Ze ontstaan vaak als ik tijd heb, op vrijdagavond bijvoorbeeld of in het weekend. Terwijl ik hier zo over zat te denken, kwamen mijn gedachten op het Deense hygge.

Hygge is net zo'n woord als bij ons gezelligheid; bijna niet te vertalen in andere talen en alleen maar met heel veel woorden en voorbeelden uit te leggen. Denen branden meer kaarsen dan alle andere Europeanen en ze eten meer taartjes. Dat hoort ook bij hygge, jezelf verwennen en daarvan genieten.

Hygge is een levenshouding, waar de Denen mee opgroeien. Denen maken tijd om gezamenlijk thuis door te brengen, om tot rust te komen. Het hoort bij een manier van leven, als je de boeken moet geloven. Het gaat om samen zijn in een warme omgeving zonder alle drukte van buiten. En daar zijn kaarslicht en de andere dingen die ik aan het begin noemde goede middelen voor. Zeker in de lange Deense winter zijn kaarsen een uitkomst.

De hype-reactie die er op gekomen is, maakt wel duidelijk hoeveel behoefte er altijd weer is aan contact en warmte, los van de eisen van de maatschappij en sinds een jaar of wat de steeds binnendringende buitenwereld via de telefoons. Je kunt er de trend van Coocooning in herkennen van een aantal jaren geleden. En over een paar jaar vinden we wel weer een andere trend. Dat is vooral interessant voor de commercie. Ik moet lachen als ik bij de resultaten op Google de reclames zie. Je huis in winter-hygge-stijl! Koop vooral nieuwe spullen! Winter-hygge is natuurlijk compleet iets anders dan zomer-hygge. En met een beetje geluk vind je een hygge-cursus om het te leren: kaarsen aansteken en een dekentje over doen....

Ik had hygge voordat het een hype werd al in mijn leven, dus was het vooral herkenbaar. Trends interesseren me niet, ik wil op een mooie, eenvoudige manier mijn leven vormgeven. In mijn jubeljaar zou het een goed idee zijn een gewoonte te maken van dit soort dingen. Niet alleen als ik tijd heb, maar als een vast ritueel van warmte en schoonheid. Als dat een van de uitkomsten van dit jaar aandachtig genieten zou zijn, is het een geslaagd jaar geweest.

Ik ga thee zetten.....


2 opmerkingen:

  1. Wat zijn er dan slimmerikken,die overal geld uit kunnen slaan. Zouden die hygge-volgers niet gewoon al veel eerder hun eigen warmte/gezelligheid hebben gehad? En voldoet dat ineens niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he? De oorspronkelijke hyggers zullen dat niet nodig hebben, maar trendvolgers hebben begeleiding nodig, het zijn immers volgers!

      Verwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...