zondag 9 december 2018

De lekkerste nieuwe recepten van 2018


Soep op het houtvuur
Dit vind ik net zo leuk als het inmaken van groenten. Het geeft een 'cottagegevoel': het gevoel van onafhankelijkheid en zelfstandigheid. Los daarvan vind ik vuur maken heerlijk. In het afgelopen jaar maakte ik pompoensoep, wortel-gembersoep en groentensoep op het houtvuur. Heerlijk!


Bonen met cashewnoten en hoisinsaus
Dit is gebaseerd op een recept uit de Allerhande van een tijd geleden. Ik knip vaak recepten uit supermarkttijdschriften. Ze komen in mijn kookmap en als ik een keer zin heb in iets nieuws, dan snuffel ik door die recepten. Ik heb dit recept door de tijd heen wat aangepast. Ik vind het zo lekker, dat ik het iedere week wel een keer eet.

Hoisinsaus is een zoete saus, gemaakt van sojabonen, rijstazijn, knoflook, rode pepers, suiker, zout en water. Het is te koop bij AH, maar ik koop het meestal bij een Aziatische winkel. Daar kun je grotere potten kopen voor hetzelfde geld.

Kook sperciebonen beetgaar. Snij in de tussentijd een ui in stukjes. Draai het gas uit en voeg chinese mie en judasoor paddestoelen toe. De mie en paddestoelen hoeven alleen maar te wellen. Verhit olie in een pan en bak de ui. Als de ui glazig is, voeg rauwe cashewnoten (tegenwoordig heel betaalbaar te krijgen bij Li*dl) en twee eetlepel hoisinsaus toe. Giet de bonen, mie en paddestoelen af. Als je paddestoelen te groot zijn, knip ze dan gewoon in kleine stukjes. Meng alles door elkaar en ga er goed voor zitten. Het is echt een heerlijk recept.


Roggebrood met huttekase, mierikswortel, karwij & bietjes.
Ik weet niet meer hoe ik aan dit recept kom. Het is een heerlijke weekendlunch, vind ik. Het is heel lekker en heel eenvoudig. Eerst een laagje mierikswortel en daarover smeer ik een laag hüttenkase. Dan strooi ik er karwijzaad over, niet teveel want het heeft een dominante smaak. Op de kaas leg ik dunne plakjes gekookte rode biet.

En dan heb ik nog de Egg Florentine, maar daar schrijf ik binnenkort over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...