dinsdag 20 november 2018

Terugblik 2 - De schoonheid van 2018


Van de schoonheid en de troost was een programma van de VPRO lang geleden. Toen bekende mensen uit de internationale kunst en wetenschap deelden hun gedachten over troost en schoonheid in een prachtige serie. Het houdt me al jaren bezig. Ik weet hoe troostend schoonheid kan zijn. De natuur kan me ineens verrassen met een prachtige zonsondergang terwijl ik onnadenkend achter het stuur zit. Ineens halen de kleuren me naar het nu en geven me het gevoel dat ik leef.

Het omgekeerde: De troost van schoonheid is de titel van een boek van Piet en Wim Chielens. Zij verzamelden gedichten die geschreven zijn door soldaten aan het front in de Eerste Wereldoorlog. Schoonheid gaf de soldaten juist de gelegenheid weg te vluchten uit de gruwelijke, zwartgeblakerde modderige werkelijkheid waar deze maand 100 jaar geleden een einde aan kwam.

Het mooie en het goede als tegenwicht tegen de weerbarstigheid van het leven, zo voel ik het. In plaats van af te wachten tot je het toegeworpen krijgt of het een noodzaak is geworden, denk ik dat het goed is steeds aandacht te geven aan wat mooi is. Nadrukkelijk. Daarom is nummer 2 in mijn serie terugblikken de vijf mooiste dingen van 2018.

Beeld
De twee pratende beelden in mijn tuin heb ik in juli al beschreven. Ze zijn intussen een beetje groener en hebben hun plekje gevonden. Elke keer dat ik naar buiten stap, kom ik ze tegen. Wat een heerlijk bezit is het, echt een verrijking van de sfeer in mijn tuin.

Deze zomer was een framboos op het gezicht van een van beide beelden gevallen. Daardoor had het tot mijn schrik ineens een soort wijnvlek. Gelukkig blijken de beelden goed afwasbaar te zijn. Groene aanslag vind ik altijd wel mooi, maar daar moet het bij blijven....

Boek
Eigenlijk wil ik geen boeken meer kopen. Ik leen van de bieb, koop heel soms iets in de kringloop en zorg dat die boeken zo snel mogelijk weer in die kringloop komen. Er is één uitzondering die me heeft verrast: De kunst van goed leven, 52 simpele levenstechnieken voor geluk van Rolf Dobelli. De schrijver baseert zijn lessen op drie bronnen: wetenschappelijk onderzoek, de Stoa en beleggingsliteratuur. De combinatie vond ik zo onverwacht dat ik het boek heb gekocht.

Ik kom er in het volgend jaar nog wel op. Het is mijn bedoeling dat ik in 2019 iedere techniek een week lang overweeg of uitprobeer.


Muziek
Het concert begon met een stuk dat me iets te jazzy was. Ik houd van concerten die de grenzen van muzieksoorten onderzoeken. Daarom had ik dit concert gekozen. Met vele anderen, want de kerk was afgeladen vol. Soms is het geweldig, soms is het een miskleun die een hoop leuke verhalen oplevert tijdens dinertjes. Deze keer leek het een beetje verkeerd te gaan, maar niets was minder waar. Na het jazzy stuk werd het een geweldige ervaring op de grens tussen jazz en barokmuziek: Erik Vloeimans en het Holland barok. Een prachtige verrassing, was het, de muziektopper van het jaar. Ik heb genoten.


Museum
Het Drents museum is een van de beste musea in Nederland. Sinds er jaren geleden de tentoonstelling over de legers van Xi an was, heeft het museum de ene na de andere prachtige tentoonstelling georganiseerd, Goud uit Georgie en de Great Liao als hoogtepunten. Ook dit was weer prachtig, inhoudelijk en in vormgeving. Het leek alsof je over een Oosterse markt liep. Mijn vriendin Clair en ik waren erg onder de indruk. Hieronheid, van de presentatie tot het laatste, kleinste object echt een genot.


Presentatie 
Een van de mooiste momenten dit jaar was een symposium dat ik heb georganiseerd en voorgezeten. Het was in een eeuwenoud pand, omgeven door een mooi park. Het publiek was geïnteresseerd en van hoog niveau. De sprekers brachten boeiende informatie. En dat mocht ik voorzitten en presenteren. Wat vind ik dat leuk! Ik ga daar zeker mee verder in de komende jaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...