zondag 25 november 2018

Opruiming in de zadenvoorraad



Mijn voorraad tuinzaden bewaar ik in een oude houten koffer, die waarschijnlijk van een timmerman is geweest. Ik vond hem in een antiekwinkel ergens in de Achterhoek, waar we een familieweekend doorbrachten ter ere van de verjaardag van mijn zus. Ik viel voor de laatjes en de initialen op de buitenkant.

Voor het nieuwe seizoen ben ik er deze keer eens doorheen gegaan. Dat is even geleden, eerlijk gezegd. Ik zoek meestal wat tussen de zakjes en kies wat ik in de tuin wil zaaien. Weinig planning de laatste jaren. Er waren teveel andere dingen die mijn aandacht vroegen.

In de afgelopen twee jaar heb ik halverwege het jaar mijn tuin 'gesloten', mijn eufemisme voor aan zijn lot overlaten. Ik had onvoldoende tijd voor het onderhoud. Dat gaat het komende jaar niet meer gebeuren. Ik heb me stevig voorgenomen dat ik tijd zal maken voor de tuin. Sterker nog, ik ga de tuin uitbreiden. De bonen ga ik in de bloemenborder kweken.  Het ziet er mooi uit en betekent dat ik de grond in mijn groententuin ergens anders voor kan gebruiken. Ik heb plannen voor het bouwen van een rek van materialen die ik in de schuur heb staan. Daar kom ik nog wel eens op terug.

Een gevolg van de manier waarop ik de afgelopen jaren getuinierd heb, is dat ik veel zakjes zaad heb die eigenlijk te oud zijn. Daar zaten drie zakjes dille bij!! Dat heb je als je niet oplet. De oude zaadjes zaai ik binnen de komende tijd en ik kijk wel wat er op komt.  In een kringloopwinkel vond ik een boek over kiemen en microgroenten. Ik hoop er zo nog iets mee te doen. In mijn vensterbank staan drie schaaltjes: een met dille (dat zal wel duidelijk zijn met zoveel zaden), pluksla en peterselie.


Geïnspireerd door het boek ga ik proberen of ik van bepaalde zaden nog kiemen kan krijgen. Koolrabi is er geschikt voor, las ik. Radijs schijnt ook goed te kiemen en dat lijkt me heerlijk met bietjes. Lekker scherp. In het tuincentrum vond ik een officiele 'Sprout jar', precies groot genoeg voor de hoeveelheden die ik nodig denk te hebben. Ik kom er nog wel op terug hoe het gaat met deze laatste reddingsactie van te oude tuinzaden.

De rest is verloren investering. Gelukkig zijn zaden niet dramatisch duur en het wordt tijd vooruit te kijken. Het komend jaar wil ik:

  • Pastinaken
  • Wortelen
  • Peterseliewortel
  • Tomaten
  • Diverse soorten bladsla
  • Bladkool
  • Spinazie
  • Rode kool
  • Koolrabi
  • Kervel
  • Stambonen
  • Snijbonen
  • Doperwten 
  • Peulen &
  • Courgette

Behalve de courgette is alles al een keer gelukt. Courgette en ik gaan niet goed samen. Het moet een van de makkelijkste planten zijn en ieder jaar gaat het bij mij verkeerd. De kleine vruchtjes rotten weg voor ik ze op kan eten. He is een raadsel. Het komend jaar zal ik me erop concentreren.

Voor een groot aantal groenten zal ik nieuwe zaden kopen. De kiemkracht van nieuwere zaden levert toch echt meer oogst op. En ik zal alles zaaien. Het wordt toch maar oud in mijn koffertje en een volle tuin geeft geen ruimte voor onkruid. Dat scheelt weer een hoop werk.

Ik heb er zin in. Wat zijn jouw plannen?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...