maandag 19 maart 2018

Zonder wijn



Vasten is een oude traditie. In het Westen vormt het een belangrijk deel van de rooms katholieke kalender: de veertig dagen tijd na carnaval en het vasten op vrijdag. Die traditie is er nog steeds. De Ramadan is natuurlijk ook een bekende vorm van vasten. Protestanten vasten ook. Calvijn schreef wel over vasten en het komt in de bijbel voor, maar de invulling van het vasten is niet zo duidelijk voorgeschreven als in andere religies.

Dit jaar vroeg een vriendin mij of ik met haar mee wilde doen met veertig dagen geen alcohol. En dan in de veertig dagen tijd voor Pasen. Ik vond het best. Het leek me wel eens goed te ontdekken of ik last zou hebben van het stoppen met alcohol. Dat zou een belangrijk signaal zijn over mijn levensstijl.

We kozen voor de dertig dagen variant, omdat mijn vriendin in de eerste week jarig was en het jammer vond als ze dan het glas niet kon heffen. De dertig dagen gingen in op 1 maart. We zijn dus bijna op een derde en ik merk er weinig van.


Alternatieven?
Voordat we begonnen had ik nog gedacht aan alternatieven; frambozenlimonade, water met citroen en munt en diverse soorten thee. Ik koos Japanse thee met geroosterde rijstkorrels en kamille met honing en citroen. Al deze drankjes zijn heerlijk, maar als voorbereiding was het echt niet nodig.

Wat deze dertig dagen boeiend maakt, is de ontdekking van mijn houding tegenover drank. Als ik boodschappen ga doen als ik moe ben, heb ik de neiging drank te kopen. Als ik lunch of dineer buitenshuis, is het bijna een gewoonte wijn te bestellen. En als het weekend begint, ga ik als een automatisme naar de afdeling drank in de supermarkt voor mijn favoriete biertje.

Dat is goed om te weten als de dertig dagen voorbij zijn. Ik laat eerst de vraag bezinken of ik minder alcohol in mijn leven wil. Als dat zou is, weet ik waar ik moet opletten.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...