zaterdag 18 november 2017

Pompoen koken op gevoel



Langs de weg naar mijn werk staat een kar vol pompoenen. Ieder jaar koop ik er een paar. Dit jaar vier in totaal: drie kleine en een grote. Tot mijn verrassing begon de grote al vrij snel te rotten. Er moest dus snel iets gebeuren.

Met wat ik in huis had, maakte ik een pompoensoep die werkelijk heel goed gelukt is en supersimpel. Daarom deel ik het recept hier.
  • Een ui in kleine stukjes gesneden
  • Twee winterwortels in plakjes
  • Een gele paprika in stukjes
  • Een halve pompoen in stukjes (schil schoongeboend)
  • Een groentenbouillonblokje
  • Zout 
  • Peper
  • Een eetlepel harrissa
  • Een theelepel Ras el hanout
  • Een theelepel gemalen gember uit een potje
  • Twee handjes walnoten. 
Olie opwarmen in een pan met een dikke bodem en daar de ui, wortel en paprika in opbakken, dan de pompoen en de kruiden toevoegen met een liter kokend water. Dit een tijdje laten koken tot je er met de pureestamper makkelijk doorheen kunt komen. Niet helemaal pureren. De soep is lekker met een bite. Aan het eind de walnoten erdoor en even wachten tot die een beetje hebben kunnen garen. 

De andere helft van de pompoen moest ook op. Ik liet me inspireren door een salade die je tegenwoordig kant en klaar in de supermarkt kunt kopen en die ik erg lekker vind: pompoenstukjes, pompoenwortelpuree, rozijnen, kikkererwten, quinoa, rode paprika en koriander. De puree heet Jazzar, volgens de supermarkt. Op die naam heb ik een paar recepten gevonden. Ik mengde gekookte pompoen met gekookte wortel en ui tot een puree. De kruiden waren korianderblad, zout, peper, chilipoeder en ras el hanout. De puree is heerlijk als een saus over pasta met wat geroosterde walnoten en geraspte kaas.

Het was een geslaagde proef met koken op gevoel. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...