vrijdag 10 november 2017

Home sweet home kerst



Het is al jaren traditie dat ik met kerst bij mijn zus en haar familie ben. Het is ieder jaar weer feestelijk en we hebben mooie herinneringen gemaakt met elkaar. Dit jaar loopt het iets anders. Mijn nichtje, de dochter van mijn zus, woont in het buitenland en mijn zus en zwager vieren daar kerst. Ik had de keuze om naar andere familieleden te gaan (ik heb een heel aantal broers en zussen), maar het leek me nu juist zo leuk om in mijn eigen huis te zijn tijdens de kerstdagen.

Een van de dingen die ik niet echt heb gedaan in de afgelopen jaren, is het inrichten van mijn huis voor de feestdagen. Als ik toch weg ben, waarom zou ik het dan doen? Met Oud en Nieuw ben ik ook vaak weg. Reden te meer om niet al te veel aan mijn huis te doen. Maar nu... ga ik genieten van de feestdagen en vooral van de voorbereidingen.

Ik begon met een adventskalender. Niet zo een met chocola, maar een beauty-kalender. Na wat zoeken heb ik gekozen voor de kalender van Ki*ehl's. Ik wil al langer weten of hun producten me bevallen. De kalender bevat allemaal mini-exemplaren van hun producenten, 24 in totaal dus. Ik kocht meteen ook een kalender voor een ander nichtje dat eind november jarig is. Dan heeft zij een maand lang kleine cadeautjes. Dat ik daar niet eerder op gekomen ben!

Nu wil ik een adventskrans of iets wat daarop lijkt. Er staat een oneindig aantal voorbeelden op Internet. Ik wil de kaarsen maken van het kaarsvet dat ik nog heb. In glaasjes denk ik. Een leuke activiteit voor een avond volgende week. Het groen kan ik uit mijn tuin halen en ik heb een grote verzameling kleine roomkleurige kerstballen. Ik denk dat ik daar wel iets moois van moeten kunnen maken.

En dan de invulling van de dagen. Eerste kerstdag is al geregeld. Ik heb een luxe kerstdiner geboekt bij een restaurant hier in de stad.  Je moet daar altijd snel bij zijn, hoorde ik en ik wilde heel graag bij dit restaurant. Ik ga samen met een van mijn liefste vriendinnen. We leven allebei voorzichtig. Deze luxe is voor ons allebei een geweldig vooruitzicht. Voor tweede kerstdag ben ik in overleg met een andere vriendin. We zullen zien wat we gaan doen. Waarschijnlijk niet echt veel met eten, na een luxe 7-gangendiner. Een wandeling op de dijk, langs het wad, lijkt me wel wat. Ik zal het haar eens voorstellen.

Het is misschien nog wat vroeg, nu al met kerst bezig te zijn. Het was ook niet echt nodig. Het liep eigenlijk gewoon zo. En er zijn nog andere dingen te doen, vooral op het gebied van de cadeau's. Ik heb nog niet alles gekocht en mijn zus moet nog dingen meenemen naar mijn nichtje. Voor mij moeten de meeste dingen op zaterdagen en (soms) zondagen gebeuren omdat ik een volle werkweek heb. Vanuit dat perspectief heb ik nog maar weinig tijd.

Ik heb heerlijke weken voor de boeg. De adventstijd wil ik echt gaan gebruiken om terug te kijken op het afgelopen jaar, wat waren de mooiste gebeurtenissen, leukste boeken, lekkerste hapjes van 2017? Daar zal ik in die weken over schrijven. Wanneer beginnen jullie met kerstvoorbereidingen?

2 opmerkingen:

  1. Deze dagen toch altijd wel plannen met 2 kinderen due chef-kok zijn en die zich een slag in de rondte werken , overigens al een aantal weken bezig zelfs.

    Veel plezier met je andere invulling

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...