woensdag 29 november 2017

Het belang van een terugblik


We hebben er waarschijnlijk allemaal last van: zodra we iets af hebben, kijken we naar het volgende. Wat komt hierna? Wat zijn de plannen, doelen en hoe gaan we verder? Zeker in december doen we dit; de mooie vergezichten van het nieuwe jaar kennen geen grenzen. Niet iedereen heeft goede voornemens, maar een nieuw jaar voelt toch wel als een schone lei.

Ik betrap mezelf er in ieder geval op dat ik al druk in de weer ben met plannen voor het komend jaar. Wat wil ik allemaal doen in 2018? Hoe wil ik me verder ontwikkelen? Mijn plannen voor mijn werk zijn geschetst voor het hele jaar. Ik weet waar mijn vakantie naar toe gaat. Er ligt een stapeltje boeken in de vensterbank en ik heb plannen voor publicaties. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Terwijl ik gisteren wat zat te staren in de vlammen van de gaskachel (hoe heerlijk is dat!) voelde ik het verlangen om terug te blikken op het afgelopen jaar. Wat heb ik bereikt? Ben ik tevreden over dit jaar? Wat waren de mooie momenten en successen. Kortom, was 2017 wat ik ervan verwachtte?

Voor ik aan 2018 begin, wil ik in komende maand december terugkijken naar en nagenieten dit jaar. Ik wil de mooie momenten herbeleven om me bewust te zijn van al mijn rijkdom en alles waar ik dankbaar voor kan zijn. Ik wil het nieuwe jaar beginnen met een positief gevoel over mijzelf en mijn plannen. In het begin van de maand wil ik kijken naar de mensen met wie ik dit jaar bijzondere dingen heb meegemaakt, zodat ik hen een persoonlijke kerstboodschap kan geven. Ik wil terugkijken op de leuke uitjes, de boeken, de recepten, gebeurtenissen die me hoop gaven.

En dan... met wat ik aan het eind van 2017 allemaal heb opgesomd, bekeken en nagenoten, begin ik aan het nieuwe jaar.

Hoe gaan jullie om met het afsluiten van het jaar?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...