zaterdag 22 april 2017

Oventje

Het is en traditie geworden: aan het einde van de zomer, als het seizoen weer begint, komen mijn vriendinnen en ik samen in het zomerhuisje van één van ons voor een meidenweekend. We nemen allemaal iets te eten en te drinken mee, zitten lekker buiten te praten tot diep in de nacht. De volgende morgen ontbijten we uitgebreid. Enkelen gaan zwemmen in het prachtige meer en anderen zijn gewoon lui.

Dat ontbijt maken we met broodjes uit het kleine toasteroventje dat mijn vriendin in de keuken heeft staan. Dat heeft me op het idee gebracht zelf zo'n oventje te kopen. De oven in mijn keuken is kapot en op termijn zal ik hem wel vervangen. Eerst heb ik andere plannen. Ik vind het sowieso wat lastig om een grote over op te warmen voor dat ene broodje. De toasteroven is de ideale oplossing, eenvoudig, klein en zuinig met energie.

Broodje opwarmen? Geen probleem, prima zelfs. De oven wordt heel snel warm. Je kunt hem veel lager zetten dan in het recept staat, omdat het verwarmingselement dicht boven en onder het gerecht zitten in zo'n kleine oven. Heel hoge gerechten en vormen kun je dus niet maken. 

Na een paar speurtochten door kringloopwinkels had ik een paar kleine, niet al te hoge, ovenschaaltjes. Ze zijn prima te gebruiken en nu experimenteer ik met kleine gerechtjes.

Witlof met Leerdammer


Geroosterde pompoen met tijm, zwarte bonen en cottagacheese
Groente en champignons in een gegratineerde omelet

Tomaat met ingemaakte Daslook en geitenkaas 

2 opmerkingen:

  1. In mijn vorige keuken had ik geen oven. Kocht net zo een oventje. Het ging goed. Heerlijk. Een paarjaar later kocht ik een nieuwe keuken waar ik nu nog steeds blij mee ben. Geniet er van.

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...