dinsdag 3 januari 2017

Kerstcadeau's

Mijn eerste werkdag zit er al weer op. Ik moest behoorlijk inkomen na twee weken vakantie waarin mijn aandacht echt bij andere dingen was. Bij het doornemen van mijn mail en het aandachtspuntenlijstje van half december had ik het ene 'oh ja!'-moment na het andere. Nu heb ik het weer in beeld en morgen is het weer allerdaags en normaal.

Ik wil nog even terugkijken op mijn vakantie. Een week luieren en film kijken, wat inspringen in de winkel, een paar recepten uitproberen, cadeautjes inpakken, dat was ongeveer mijn eerste week. Traag, lui en langzaam.

Kerst bracht ik door bij mijn zus en zwager. Hun dochter was er ook, overkomen uit Engeland. Mijn broer en schoonzus kwamen langs op eerste kerstdag. Iedereen had voor de anderen één cadeautje gekocht. We wilden wel iets geven met kerst maar het niet al te overdreven doen. En gedurende de middag besloot om de beurt een van ons om zijn of haar cadeautjes uit te delen.
 
Dit is wat ik zelf gaf:
Mijn zus kreeg een doos met postpapier. Twintig enveloppen en twintig vellen briefpapier. In elke envelop had ik een opdracht gedaan die zij moet uitvoeren in het komend jaar. Van elke opdracht moet ze me een verslag sturen. Alle opdrachten hebben iets te maken met aandachtig en gelukkig leven. Zij houdt van schrijven en ik houd van brieven ontvangen. Voor ons allebei was dat dus een heel mooi cadeau.
Mijn zwager gaf ik een boek dat ik in de winkel van Terre des Hommes had gevonden: Kamtsjatka heet het. Het is een verhaal van de Argentijnse revolutie door de ogen van een kind, dat niet precies wat er allemaal gebeurt en het al spelend en dromend over zich heen laat komen. Voor mijn verjaardag had ik The Rosie project gekregen van hem en mijn zus. Dat vertelt een verhaal door de ogen van de autistische man. Dit leek me een mooi vervolgcadeau.
Mijn broer kreeg een oud boekje van mij. Een uitgave van een van de werken van Plutarchus. Hij is heel erg bezig met geluk en gelukkig leven en hoe dat te bereiken. In de Oudheid was dit een belangrijk thema. In heb boek stond een opdracht voor de eerst eigenaar uit 1954. Ik heb daar mijn opdracht voor hem onder geschreven (hoewel ik liever niet in boeken schrijf).
Aan mijn schoonzus gaf ik een notitieboekje. Voorin plakte ik een spreuk van Toon Hermans: Kuieren is het verticale luieren. Mijn broer en schoonzus gaan de 88 tempelroute lopen in Japan. Dit boekje is bedoeld voor de reisaantekeningen.
Voor mijn nichtje had ik mijn geluksmunt. Die had ik zelf op mijn verjaardag gekregen van mijn broer. Hij maakt die zelf uit oud tin. Het is de bedoeling dat je je munt doorgeeft aan iemand anders. Je kiest zelf het moment. Ik heb een prachtig moment gehad op het water van het IJsselmeer afgelopen zomer. Een moment om mee te geven met de munt en haar een spetterend geluk te wensen.

Ik kreeg
* Zaadjes voor Lotusbloemen met een beschrijving hoe je ze moet laten ontkiemen. Spannend!!
* Een boek met een toelichting bij allerlei bijzondere Groningse woorden.
* Een tijdschrift over het goede leven, waarin mijn broer gepubliceerd had.
* Een traditioneel Engelse hamper met allerlei lekkernijen zoals marmelade, thee en chocola
* Wenspapiertjes die je, als een bijzondere wens hebt gedaan, verbrandt waardoor de wens mee de lucht in gaat.Zo kun je je wens symbolisch aan de hele wereld laten weten. Wie weet, bereikt je wens zo iemand die je kan helpen.....

Mooi, heel persoonlijk, klein en precies goed.

2 opmerkingen:

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...