donderdag 26 januari 2017

Driemaal daags even stilstaan

Driemaal daags een tablet of druppels innemen met een glas water voor of tijdens de maaltijd. Voor als je ziek bent.

Ik wil graag gezond blijven. Daarom neem ik driemaal daags een moment rust. Om 11:30, 14:30 en 19:30 begint er een gezellig deuntje op mijn telefoon. Ik denk dat het harpmuziek is, maar digitaal is dat niet altijd uit te maken. En als dat melodietje gaat, sta ik een moment stil en neem ik de tijd om me heen te kijken. Waar ben ik? Hoe voel ik me? Ben ik gespannen, gehaast, geconcentreerd, gelukkig, geduldig met iets bezig. Ben ik fit of juist moe? Ben ik alleen of met anderen? Wil ik na dit moment op dezelfde manier door?

Benedictime noem ik de momenten op mijn telefoon. Benedictus schreef een duidelijke dagindeling voor in zijn kloosterregel. Hij maakte daarin ruimte voor werk, gebed en ontspanning. Zijn dagindeling volgen is niet te doen met een baan van 40 uur maar ik kan wel proberen iets te organiseren dat binnen zijn gedachtegang past. De tijd nemen om te onderbreken wat je doet.

Soms staat mijn hoofd er niet naar en kost het me moeite om echt stil te staan. Het hoeft ook niet per se. Vaak heb ik genoeg aan een korte glimlach die door het muziekje wordt opgeroepen. Als ik achter het stuur zit en het is mistig, bijvoorbeeld. En soms heb ik tijd en ruimte voor echt even een moment van stilte. Ruimte om de ergernis of zorg over waar ik mee bezig ben wat ruimte te geven. Om daarna met een lichter gevoel door te gaan. Want vaak heb ik niet in de gaten hoe die ergernis me in de weg zit.Ruimte om te zien hoe goed ik het heb, hoe mooi het is om me heen of hoe aardig ik de mensen vind met wie ik op dat moment samen ben.

Probeer het eens!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...