zaterdag 4 juni 2016

Gekregen, gevonden, gekocht en gegeven IV

Een tijdje geleden schreef ik al dat ik over ben gestapt op de 4G's. Ik schrijf op deze blog over genieten van het leven en geven hoort daar voor mij onlosmakelijk bij. Net als alle dingen die ik bij elkaar snuffel door de tijd heen.

Gekregen.
Dingen die in de kringloopwinkel niet verkocht worden, komen op de tafel voor een andere kringloop. Zoals ik eerder al schreef, mogen wij daar tussen zoeken naar dingen van onze gading. Ik vond een glazen pot met een kurken deksel. Prima voor gedroogde blaadjes die ik gebruik om thee van te maken: Lievevrouwenbedstro en citroenmelisse.

Behalve de spullen voor de andere kringloop zijn er ook de dozen voor de fanfare. Daar gaan de boeken in die niet verkocht worden of die niet mooi genoeg zijn voor in de winkel. Ik vond twee boeken naar mijn zin: Adriaan van Dis - Een Barbaar in China en John Steinbeck - Op reis met Charley. De boeken zijn allebei oud, maar de inhoud is nog prima. Als ik ze gelezen heb, laat ik het achter voor iemand anders of geef ik ze weg. Ik stuurde mijn ex-man al een fotootje van het boek van Steinbeck. Als ik het uit heb, wil hij het graag lezen. Hij is een groot fan van reisverhalen.
Zo wordt het ook weer een cadeautje.


 
Ik nam ook nog een klein bruin theepotje (melkkannetje?) mee van de kringlooptafel. Het doet het prachtig als ontbijt theepotje bij een kopje dat ik een aantal jaren geleden mee nam uit Japan. Dat kopje was altijd een eenling in mijn wit-met-zilver-verzameling. Het stond nergens anders bij, maar nu is het een mooi nieuw geheel.
Ik moet deze keer ook 'teruggegeven' aan de lijst toevoegen. Ik dacht dat ik een juicer meenam van de kringlooptafel, maar het bleek een icecrusher. Snapt iemand dat je een icecrusher nodig hebt? Ik vond het wat ingewikkeld.

Gevonden
Daslook bloeide de laatste weken overal. Ik weet dat het beschermde planten zijn, maar krijg de indruk dat de wet wat achter loopt bij de natuur. Ik zag grote velden daslook in diverse parken. Daar heb ik wel iets van geplukt. Verder heb ik het gelukkig in mijn tuin staan. Niet iedereen zou daar blij mee zijn, maar ik wel. De plant vermeerdert behoorlijk. Voor mij is dat prima omdat ik er van eet. Voor anderen zal het minder zijn, omdat het andere planten weg kan drukken. Ik heb een paar kleine potten ingemaakt en olie gemaakt van de bloemen. Een vriendin van mij kreeg de olie van me cadeau in een beugelflesje. Ik liet er één bloem in zakken. Het zag er leuk uit.

Toen ik 's avonds van mijn auto naar mijn huis liep, zag ik een rieten rek tegen de heg van de buren een paar huizen verder staan. Er was een briefje opgeplakt: gratis. Toen heb ik het maar meegenomen. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen, maar het voelt dat ik het kan gebruiken. Misschien leg ik het als een soort ondergrond onder de nieuwe kompostvaten? Of over de grond in de winter? Of gebruik ik de losse stootjes gewoon om mijn Coox mee te starten.

Over de coox gesproken, natuurlijk verzamelde ik weer een hoop takken. Dat is een doorgaand proces om te zorgen dat ik lekker buiten kan blijven koken.

 

Gekocht
€1,80 : Een linnen broek en een blauw geruit bloesje. Ik had nog iets over van de kerstcadeaubon van Terre. Vandaar dat het bijna niks was.
Heel veel planten voor de tuin en deze keer eens niet zuinig geweest, maar genoten van de hoeveelheid. Ze gaan nu stuk voor stuk de grond in. En ik grijp de gelegenheid aan om tuinaarde door mijn kleigrond te scheppen. Dat hoor dan weer bij mijn doelen als ik vijftig ben.
Verder kocht ik twee flessen glühwein voor 0,75 per stuk. Ik heb iets met glühwein en dit jaar kan ik het in mijn dutch oven boven houtvuur verwarmen. Als ik tegen die tijd het vuur onder controle heb tenminste. En iedere consuminderaar weet: je kunt het beste buiten het seizoen kopen.

Gegeven
Eerlijk gezegd vind ik dit het leukste cadeautje dat ik in tijden gegeven heb. Een collega die wij allemaal erg waarderen ging met pensioen. Hij was projectleider voor diverse projecten en deed dat altijd heel goed. We kochten een mooi schrift met harde kaft voor hem en schreven zijn laatste project. Op de eerste 50 pagina's kreeg hij in totaal 25 vragen en opdrachten en ruimte om daarvan verslag te doen. Tussen pagina 51 en 52 lag een envelop met postzegel er op. De laatste opdracht was om ons een brief te sturen over zijn ervaringen.
Een paar voorbeelden van wat er in stond.
  • Noem 5 elementen van een geweldig pensioen
  • Tip:Stel een kleinkinderendag in en beschrijf hier de eerste dag
  • Beschrijf hier je mooiste jeugdherinnering
  • Waar wil je altijd nog naar toe? Waarom? Wanneer ga je?
  • Uitdaging: schrijf op deze pagina een gedicht.
  • Tip: kies een goede fles wijn, ga ervoor zitten op deze te proeven en beschrijf de smaak. Advies nodig? bel 06... (het telefoonnummer van de betreffende collega)
Ik las de opdrachten voor aan een andere collega en zij zei: "het lijkt wel een oefenboek mindfulness." Dat vond ik wel een leuk compliment. De collega die afscheid nam is onze uitdaging aangegaan. Ik ben benieuwd wanneer we de brief ontvangen.

Een ander cadeau was een klein beeldje van een gans. Ik kocht het bij Terre des Hommes. Een restauranthouder bij mij in de buurt verzamelt gansjes. Dus, toen ik daar onlangs ging eten, nam ik het als een cadeautje voor hem mee. Hij was erg verrast en toen hij mij mijn lievelingswijn kwam brengen, was het eerste glas van de zaak. Omdat hij het zo leuk vond.








6 opmerkingen:

  1. Wat heb je een leuke blog ik ga je in de gaten houden! groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, ik kwam via een andere blog op die van jou en het eerst dat ik zag is mijn oma's koffiekannetje. Ik heb er net zo een staan op mijn herinneringskast.
    Toen mijn oma 45 jaar geleden stierf mocht ik wat uitzoeken en ik nam dit kannetje mee. Er hoorde ook een bruin stenen filter op waar je een klein rond filtertje in deed. Die heb ik jammer genoeg laten stukvallen toen ik als student mijn koffie zette. Grappig om het bij jou te zien. Groetjes, Marie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooi verhaal, Marie. Ik vraag me vaak af wat de geschiedenis is van de spullen die we binnen krijgen. Soms doen mensen er zelfs briefjes bij om uit te leggen wat het is. En dat is handig, omdat het soms heel waardevol is. En van de mensen is het zo liefdevol.
      Ik heb ook zulke spullen in huis. Daar zal ik ook eens over schrijven.

      Verwijderen
  3. Wat een leuk idee die 4 G's! Die kende ik niet. En mooi dat geven daar ook bij hoort.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kende ze ook niet, voordat ik het zelf bedacht. En...geven is wel de leukste van de vier, moet ik zeggen.

      Verwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...