zaterdag 2 april 2016

Weekendochtenden

Ooit sliep ik op zaterdag en/of zondag tot richting het middaguur. Lekker suffen, doezelen, dromen en soms echt diepe slaap (afhankelijk van het tijdstip waarop ik naar bed ging...) Misschien een beetje lezen en me dan nog even lekker omdraaien. Lekker lui.

Tegenwoordig zet ik steeds vaker de wekker. Niet zo vroeg als op weekdagen, maar ik zet 'm wel. Er zijn zó veel heerlijke dingen te doen, dat ik er echt op tijd uit moet.

Natuurlijk draai ik me eerst nog eens lekker om. Maar als na tien minuten de tweede keer het vogelgezang op mijn telefoon begint, ga ik er toch echt uit. Op zondagen wacht ik nog wel op de klokken van de Katholieke kerk, die beierend de mis aankondigen. Een mooi moment voor mij om op te staan.

Het is een ritueel geworden. Eerst hang ik het dekbed uit het raam om even te luchten. Ik schud de kussens op en leg die ook even in de versteropening. Dan ga ik naar beneden en zet water op. Een deel van het kokende water gaat in een kommetje met havermout, vruchten, rozijnen en noten (als het niet mijn vastendag is) en van de rest zet ik thee.

Met de theepot en een kopje op mijn kleine dienblad, ga ik dan weer naar boven. Terwijl de thee trekt, maak ik mijn bed op. En dan ga ik achter mijn kleine secretaire zitten om te schrijven en te lezen. Ik steek mijn zelfgemaakte kaars aan, schenk mezelf een kop thee in, liefs van mijn eigen gekweekte en gedroogde kruiden, en mijn ochtendtijd kan beginnen. Even rustig reflecteren op de afgelopen week, kijken wat ik het weekend wil doen, wat er al gepland is en een lijstje maken van de boodschappen die ik moet doen. En ik schrijf wat gedachten van me af. Misschien lees ik nog wat. Er ligt meestal wel een hoopvol boek naast mijn bed. Op dit moment verhalen van Jane Goodall over dierensoorten die gered zijn van uitsterven door de inzet van dierenliefhebbers.

Het is een moment waar ik echt van geniet. Met dat kleine bureautje in mijn kleine slaapkamer, lijkt het wel alsof ik in een soort boudoir zit. Alles om me heen is mooi en ik heb een zee van tijd. Door de week kijk ik er ook echt naar uit. Het is daarnaast ook echt handig. Als ik achter mijn bureautje vandaan kom, heb ik weer een helder hoofd en overzicht over de nieuwe week. Goed gevoel. 

En als dan de thee op is, ga ik naar beneden en met mijn bakje havermout of mijn fruit begin ik aan de nieuwe dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...