woensdag 23 maart 2016

Stapelvoordeel / voordeelstapel

Een van mijn voornemens voor dit jaar is dat ik nu eindelijk eens alle bonnen ga opmaken die ik in huis heb. Het zal iedereen wel overkomen dat je bij de kaartautomaat of de balie van de bioscoop staat en je realiseert dat je weer die bioscoopbon bent vergeten. Ja, dat heb ik ook. In de boekhandel doe boekenbon, in het theater de cultuurbon.

Dus.. ik ben van plan om ze te verzilveren. Via een collega kreeg ik ook nog een hele stapel bonnen uit de agenda van de postcodeloterij. Ik maakte er een selectie uit en gaf vervolgens de rest van de bonnen door aan een vriendin. Zij heeft vier kinderen en haar man is éénverdiener, dus zij kan wel wat korting gebruiken. Ze woont in Schiedam en voor haar zullen de cultuurbonnen in Rotterdam zeker de moeite waard zijn.

Eén van de bonnen heb ik al gebruikt voor een verjaardagscadeau voor een vriend in Amsterdam. Het was korting op een pakket van 5 bieren met een glas bij brouwerij de Prael. Hij is dol op bier en vond het geweldig leuk om door de winkel te lopen en 5 verschillende soorten uit te kiezen. Ik betaalde €10,00 in plaats van €13,50. Geen geweldige besparing natuurlijk, maar zonder de bon had ik niet van het bestaan van de brouwerij geweten, waren we niet gezellig door het oudste deel van Amsterdam gewandeld, hadden we niet genoten van het gesprek met de bierbrouwers en ook niet van een heerlijke proeverij. Daar zijn die bonnen voor bedoeld, dat begrijp ik ook. Het is een klantenlokkertje. En in dit geval hebben we ons graag laten lokken.

Ik wilde dus mijn bonnen inleveren. Ik ga met pasen naar Duitsland naar vrienden. Zij houden van bijzondere likeurtjes en ik had nog een bon(netje) voor een slijterij. € 5,00 om precies te zijn. Ik kocht een fles likeur van Zui*dam met vanille en gember en betaalde
€ 13,00 in plaats van € 18,00. Opnieuw niet veel schokkends, maar het is toch weer wat.

Dan had ik nog een boekenbon van €25,00. Ik besloot om in de Boekenweek boeken te kopen. Het werd Het plakbandpensioen en Nooit meer slapen. Bij elkaar net iets meer dan 25,00 én ik kreeg het Boekenweekgeschenk. Dat gebruikte ik vervolgens als treinkaartje om een dagje naar Leeuwarden te gaan. Er was een mooie tentoonstelling over aardewerk. Een treinkaartje naar Leeuwarden kost € 10,00 en € 6,00 met een kortingkaart. Die laatste heb ik, dus ik zou 12,00 kwijt zijn geweest aan een retour Leeuwarden. Nu betaalde ik dat indirect met mijn boekenbon.




En dan was er nog de mail die ik kreeg voor een gratis concert. Ik ga in de zomer vaak naar een kamermuziekfestival en om dat ik daar in de adressenlijst sta, kon ik dit concert gratis meemaken. Ik bestelde twee kaarten (dat is het maximum per persoon) en stuurde een bericht rond in mijn vriendenkring dat ik een kaartje over had. Je weet maar nooit wie je er een plezier mee kunt doen. Het was twee dagen voor het concert, dus niet veel mensen hadden tijd. Toen bleek dat een vriendin al zou gaan met een andere vriendin van haar. Eigenlijk wilde een vriend ook, maar hij kon geen kaartje meer krijgen. Nu dus wel. Het concert was heel erg mooi en het glaasje wijn in pauze bleek gratis te zijn....

Ik heb het boek Nooit meer slapen gekocht als cadeau. Ik vind het leuk om de bonnen te gebruiken om cadeaus en uitjes goedkoper te maken. Zo stapel ik voordeel op plezier voor mijzelf en anderen en dat is voor mij het goede leven.

1 opmerking:

  1. Wat goede ideeën. Bedankt, ik ga ook ens kijken wat ik nog heb.
    Fijne dag, groetjes, Thea

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...