woensdag 16 maart 2016

Lof der zorgvuldigheid - gereedschap

Aandacht besteden aan alle mogelijke details, nauwkeurigheid, stiptheid. Dat zijn wat betekenissen die ik vind als ik zorgvuldigheid intyp in een zoekmachine. Ik ben het niet helemaal eens met de beschrijvingen omdat ik vind dat er één belangrijk element mist. Volhouden en afronden, horen voor mij helemaal bij zorgvuldigheid. Ik houd me er al een tijdje mee bezig, om dat ik het een mooie eigenschap / aanpak vind. In de komende weken zal ik voorbeelden delen die me geïnspireerd hebben. 

Helen Nearing geeft een mooi voorbeeld van deze zorgvuldigheid. Helen schreef een paar boeken over haar tevreden leven, eerst in Vermont en daarna in Maine. Ze wilde, samen met haar man Scott, zo min mogelijk met geld te maken hebben. Ruilen, verzamelen, zelf maken en zonder doen, dat waren haar alternatieven. Ik heb genoten van haar boek. Op een bepaald moment beschrijft ze hoe zij met hun gereedschappen omgaan en hoe zij hun werk aanpakken. Heel zorgvuldig... Dat waar je aan begint, rond je af en als je eerder moet stoppen, dan ruim je op, maak je schoon en verzorg je alle spullen die je gebruikt hebt. Hun buren vonden dat het handiger was om de werktuigen 'klaar voor gebruik op het veld' te hebben dan om ze iedere keer op te ruimen. Helen schreef dat als ze het gereedschap buiten had laten liggen, het snel onbruikbaar zou zijn geweest. Dit is hoe Scott en zij met het gereedschap omgingen:

In onze gereedschapsschuur hingen aan de rechterkant van het schoffelrek twee lappen jute. Zodra een schoffel werd teruggebracht na een klus, werd hij schoongemaakt en droog geveegd met de jute. 's Winters werd iedere schoffel met de olie ingesmeerd. Dat was een werkje van een paar seconden met een afgedankte schilderskwast. De schoffels waren nooit roestig, waardoor er nooit klei of leem aan bleef kleven en waardoor we ze ook nooit hoefde af te kloppen of af te schrapen tijdens een karwij.

Sinds ik dit gelezen heb, zorg ik voor mijn gereedschap. Klein beetje kruipolie op snoeischaar en zaag, de schep en de hark schoon en droog in de schuur, de coox afgedekt terug in de kast en de as op de composthoop. Dat soort dingen. Het is niet alleen prettig om alles klaar voor gebruik te hebben, maar ook rustgevend om alles zorgvuldig op te ruimen.


2 opmerkingen:

  1. Een geweldig boek ik heb hem al 2x gelezen en deze is een blijvertje!
    Zo willen wij ook wel leven maar dat is in Nederland niet mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb me dat ook afgevraagd. Huizen bouwen is lastig, maar het eten kweken... zou toch moeten kunnen. Ik vind hun basishouding wel mooi, zoveel eerlijkheid.

      Verwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...