maandag 18 januari 2016

Spinazie

Heerlijk vind ik het, spinazie. Maar het zijn van die grote pakken! Misschien is het ergens nog los te krijgen, maar ik heb meestal zo'n groot pak in mijn kleine koelkast te proppen. En het is de moeite, daar niet van.

Afgelopen week had een pak spinazie weer bezit genomen van mijn groetenla. En ik ben wat gaan experimenteren. Het heeft geleid tot twee nieuwe recepten, die ik zeker even wil delen hier.

Doperwten-spinaziesoep met koriander en knoflook

Drie kwart liter water koken met een groentebouillonblokje. Daarbij een half pak doperwten uit de vriezer (225 gram) en een paar handen vol spinaziebladeren. Dat een klein handje vol korianderblad en een teen knoflook. Dit laatste is een schatting. Ik heb namelijk een potje met olie, knoflook en korianderblad in mijn koelkast staan. Het resultaat van die keer dat ik een veel te grote bos koriander had gekocht. Ik kan het iedereen die van koriander houdt aanraden om de blaadjes zo te bewaren.

Terug naar de soep. Kook alles tot de doperwten gaar zijn. Haal dan de pan van het vuur, doe wat room (sojaroom in mijn geval) door de soep en zet de staafmixer er in. Pureer de soep tot deze echt heel glad is. Bij doperwten betekent dat dat je nogal wat geduld moet hebben. Als je niet lang genoeg pureert, krijg je schilletjes in de soep. Ik vind dat niet echt lekker. Een ander manier om de soep wat dik of romig te krijgen, is een kleine aardappel mee koken. Ik weet niet of dat invloed heeft op de smaak. Ik heb het nog niet geprobeerd.

Een paar dagen geleden heb ik de soep voorgezet aan een vriendin. Het recept mag blijven volgens haar.


Mosterdspinazie

Ik wilde Kamper steur maken: gekookt ei met mosterdsaus. Daarbij dan aardappels en spinazie. Maar terwijl de eieren en de aardappels kookten, bedacht ik dat ik de room en de mosterd net zo goed door de spinazie kon doen. Weer een pan minder af te wassen. Dat is dan weer een prettige bijkomstigheid. Ik verhitte wat olijfolie, waarin ik een klein gesnipperd uitje bakte. Daar ging room bij en een snuf gedroogde peterselie. Na even roeren voegde ik een flinke theelepel mosterd toe en daar kwam weer 100 gram spinazie bij.

Ik heb de spinazie niet helemaal gaar laten worden in de pan. Het had nog een lichte 'bite'. Het gekookte ei gin in plakjes over de spinazie en de aardappels er naast. Het zijn de laatste Opperdoezers die ik heb. Die kun je prima eten zonder sausje vind ik.

Ik ben tevreden: twee nieuwe, makkelijke gerechten aan mijn verzameling toegevoegd. Daar is geen kookboek voor nodig. Alleen een lichtelijk luie kok.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...