donderdag 14 januari 2016

Nieuw project: de boekenplank

Het werk aan mijn huis heeft al weer een tijd stil gelegen. Ik heb duidelijk veel meer plannen dan ik tijd vrij maak. Maar plannen maken zelf vind ik een heerlijke bezigheid. Er is zo veel te doen in een eigen huis. Als ik me er druk over zou maken, had ik geen leven! En dat wil ik nu juist wel: een heerlijk, ontspannen, licht en liefdevol leven.

Vanmorgen voelde ik me geïnspireerd om aan de slag te gaan met de boekenplank. Inspiratie komt vaak door het weer een tijdje lekker rondsnuffelen in de Tightwad Gazette. Er staan zo veel leuke ideeën in!Ook al doe ik niks met de ideeën, het gaat kriebelen.

De plank die ik gebruik, heb ik een jaar geleden op straat gevonden. Ook toen liep ik geïnspireerd door Amy door mijn wijk en vond ik zo maar een paar nuttige dingen! Jaren geleden schreef zij een tijdschrift vol en ik heb er nog steeds veel aan.

Vanmiddag heb ik de plank op maat gezaagd. Met de handzaag. Heerlijk rustgevend, die lange halen. Ik had de coox aangemaakt om de zwarte bonen te koken die ik een tijd had laten weken. Zwarte bonen moeten lang koken: ideaal om op de coox te doen. Deze week eet ik chili en de rest van de bonen gaat als bite door mijn salades. Ik had dus weer een heerlijke buitenmiddag.

Ik had een plank nodig, twee dragers en een blok om een gat in een balk dicht te maken. Die heb ik nu gezaagd. De dragers en het blokje moeten wit geverfd worden en het blokje moet met wat vulhout in de balk verwerkt worden. De plank moet gebeitst worden om te passen bij de andere planken. De goede beits moet ik nog zien te vinden. De kleur is tussen mahonie en wengé volgens mij.

 
Ik ben niet heel handig, zeker geen klusser. Het zal al met al nog wel even duren voordat het klaar is. Maar stap voor stap zal ik er wel komen.

 De plank eerst maar op maat zagen.
 
 Met de dragers die nodig zijn
 
 
En dan nog het blokje hout om het gat in de balk op te vullen. Dat was een hele klus om te zagen en het past niet precies. Waarschijnlijk moet de exercitie nog een keer omdat het anders wel heel veel vulhout wordt in de balk. Dat is dan weer niet stevig genoeg om de plank te dragen. Maar ... stap voor stap komt het vanzelf een keer in orde.
 
Wordt vervolgd.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...