woensdag 27 januari 2016

Franse diners

Nog ongeveer één keer per week heb ik een Frans diner. Ik houd die avond vrij om er rustig van te kunnen genieten. Ik heb al eens eerder geschreven over deze manier van eten. Ik geniet er erg van maar probeer het ook eenvoudig te houden. Niet eindeloos in de keuken staan voor een paar hapjes. Dat doe ik in het weekend nog wel eens en zeker als ik gasten krijg. De afgelopen twee weken vond ik mijn drie gangen wel heel geslaagd. Daarom deel ik ze hier. Wie weet is het inspirerend.


- I -
Bietensalade met mierikswortel en augurk
Twee blaadjes sla, een bietje, cottage cheese, een beetje mierikswortel uit de tube en kleine stukjes augurk. Alles klein gesneden en dan gemengd op een klein bordje.

Pasta met broccoli en pesto
Water aan de kook brengen in de waterkoker. Dan overgieten in een pan. Als het kookt de pasta er bij en na vijf minuten ook de kleine stukjes broccoli. Je kunt dan het gas uit doen en de pasta en de broccoli samen gaar laten worden.
In een andere pan een klein uitje uitbakken met wat (soja)room en een flinke dot pesto. Als de pasta en de broccoli gaar zijn, afgieten en op een bord rangschikken. De pestosaus erover en wat geraspte kaas.

Koffie met een stukje brownie
De brownie had ik gekregen van een vriendin. Ik kan dus geen recept geven. Het was een heerlijk stukje cake met pecannoten. Het bracht me wel op het idee om een brownie te kopen bij de bakker en die te beschouwen als een minicake waarvan ik een paar plakjes afsnijd voor bij de koffie. De chocoladesmaak is vaak zo geconcentreerd dat een heel klein stukje al genoeg plezier oplevert.


- II -
Gebakken champignons met room en kaas.
Vier grote kastanjechampignons langzaam bakken in olijfolie. Een eetlepel room en een eetlepel kaas toevoegen. Een beetje peper er overheen en kruiden voor champignons. Wie wil kan er een klein stukje geroosterd brood bij doen, maar ik vind het niet nodig.

Omelet met geitenkaas en rode portsaus
Een ei klutsen en in een pan gieten, dunne plakje geitenkaas over het eimengsel verdelen en dan alles langzaam bakken tot een omelet.
Eetlepel rode jam mengen met een scheutje rode port en even verwarmen en dan bij de maaltijd in een bakje serveren. Het combineert heerlijk met de bonen. En zonder port kan het ook. Dan kun je de smaak wat aanpassen met kruiden, waaronder nootmuskaat. Een goede manier om daarmee te experimenteren, is kijken wat er aan kruiden in een goede chutney gaat. Twee  aardappels (ik had Opperdoezers) en 100 gram sperziebonen koken. Beetje nootmuskaat over de bonen raspen. Dat herinnert me aan mijn vader, die volgens mij overal nootmuskaat over strooide.

Warme appel
Snij een halve appel in plakjes en kook het in water met een theelepel kaneel. Dit smaakt heerlijk met een beetje hangop als je het hebt.

Kopje koffie en een chocolate chip cookie.
Het lijkt misschien dat ik heel veel over houd van deze manier van koken. Maar dat valt reuze mee. Door de hele week te plannen, is het allemaal erg overzichtelijk. Als ik een halve appel over heb, gaat die de volgende dag door een salade, als ik soep eet, houd ik één kom vol over voor mijn volgende Franse avond. Het werkt echt prima.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...