maandag 25 januari 2016

Alles opmaken

Soms kan ik in de supermarkt heel hebberig worden bij de groentenafdeling. Als ik al die mooie groenten zie liggen, wil ik ze allemaal wel opeten. Daardoor heb ik soms wel heel veel groenten in huis. En.... moet ik soms iets weggooien. Heel vervelend.


Ik heb me voorgenomen om dit anders te gaan doen. Ik ga alles opeten en ik koop een combinatie van 'snelle en langzame groenten' als het gaat om houdbaarheid. Verder maak ik vaker bonen klaar uit de geweldige verzameling gedroogde bonen die ik heb en ik doe een beetje jam door mijn (soja)vla op de avonden dat ik een toetje neem. Het is makkelijk en lekker, want de vriendin die de jam maakt is daar heel goed in. Ik heb nog ongeveer 5 potten jam staan, dus ik kan even vooruit. Gelukkig blijft de jam lang goed....
Ik zal ook weer eens polenta maken. Daar heb ik nog een behoorlijke pot van staan. Een goed idee om dat te maken als er een groep mensen komt eten. Het is weer eens iets anders, een groot deel van het werk kun je vooraf al doen en dan komt de polenta ook eens op.


Tot mijn verrassing levert het idee van 'alles opmaken' nieuwe gerechtjes op. Zo bedacht ik voor mijn wekelijkse Franse maaltijd een klein voorgerechtje en maakte ik een verrassend lekkere lunchsalade met een halve avocado, die toch echt op moest.


Klein voorgerecht (1 persoon)


Twee blaadjes romaine sla
Half gekookt ei
Kleine stukjes augurk
Cottagecheese
Geraspte kaas
Notenolie
Bieslook
Peper / zout


Laat het grootste blad van de sla heel, dat gaan we al bootje gebruiken. Snijd het andere blad in heel dunne reepjes. Hak het ei in kleine stukjes. Meng alle ingrediënten tot een soort eiersalade. Neem je meer cottagecheese dan geraspte kaas, dan is de smaak zachter. En wees voorzichtig met de notenolie. Het geeft een heerlijke smaak, maar kan ook overheersen.
Schep de salade in het blad en maal er wat peper over. Zout gebruik ik zelf niet, maar je zou er wat door kunnen doen. Dan zou ik dat bij het mengen van alle ingrediënten doen om de zoutsmaak gelijk te verdelen.
Op een klein bordje met nog wat bieslook er over gestrooid, is dit een heerlijk klein voorgerechtje.



Lunchsalade

Halve avocado.
Twee tomaten,
Rucolasla,
Bosuitje
Drie eetlepels cottagecheese,
Eetlepel tacosaus
(Chilipoeder)
Citroensap
Pecannoten.


Snijd de tomaten, het uitje, de rucoloa en de avocado in kleine stukjes. Sprenkel citroensap over de avocado, dan verkleuren de stukjes niet. Schep de cottagecheese en de tacosaus bij de groenten en meng alles door elkaar. Als je een extra pittige salade wilt, doe dan wat chilipoeder door de cottagecheese voordat je die door de groenten schept. Strooi pecannoten over de salade als je deze gaat eten. Zo blijven ze knapperig.
Zo heerlijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...