woensdag 20 januari 2016

10%

Binnenkort ga ik weer een deel van mijn hypotheek aflossen. Na deze aflossing is ruim 40% van het huis van mij. En dat heb ik sinds april 2012 bij elkaar betaald! Ik ben tevreden, moet ik zeggen. Mijn doel is steeds geweest dat ik mijn huis op mijn 50e heb afbetaald. Daar denk ik nu iets anders over.

Ik kan kiezen tussen het verlagen van mijn maandbedrag of het verkorten van de aflossingstermijn. Tot nu toe heb ik gekozen voor een kortere termijn. Deze keer wordt het een lager maandbedrag. Ik wil eerder de financiële ruimte hebben om minder te gaan werken. Als ik wacht tot ik 50 ben, heb ik nog een aantal jaren niet de speelruimte die ik hebben wil.

Nu groeit mijn situatie al sneller (maar geleidelijker) naar de vrijheid die ik hebben wil, hoef ik niet te wachten tot ik in één klap die vrijheid krijg. Het duurt dan ook wel wat langer, maar dat vind ik prima. En... als blijkt dat ik de financiële ruimte toch niet gebruik, doe ik het volgend jaar weer anders: dan verkort ik gewoon weer de aflossingstermijn.

Het kan ook zijn dat er een financiële tegenvaller komt waardoor ik eerst mijn reservefonds weer moet aanvullen. Dan los ik misschien niet de volle 10% af. Ik zal wel zien. Voor mij gaat het om de intentie, om het streven naar vrijheid. Nu vind ik het nog een te groot risico om minder te gaan werken. Over een paar jaar zal dat beslist anders zijn.

Stap voor stap gaat het en dit jaar is het in ieder geval gelukt om het hele bedrag bij elkaar te sparen. Op naar de volgende 10%!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...