donderdag 23 juli 2015

Okinawa

Hoe word je gezond oud? Een vriendin toonde me een boek dat zij aan 't lezen was: Hoe word ik 100? Zij wil, net als ik, graag gezond oud worden en koos voor de leefwijze die in de Voedselzandloper wordt aangeraden.

Ik heb de Voedsel zandloper van haar geleend en gekeken of ik ook zo wilde leven. Tegelijk kwam ik in de kringloop een boek tegen over leven als op Okinawa. Okinawa is een eilandengroep in de Chinese zee, waar de inwoners verrassend oud worden en nog heel lang gezond blijven. Twee Amerikanen en een Japanner bestudeerden deze mensen jarenlang om uit te vinden wat nou zo bijzonder was. Okinawa hoort bij de blauwe zone: een verzameling van landen op de wereld waar de mensen heel oud worden.

Het bleek een samenspel van factoren te zijn: goed (maar matig) eten, bewegen en veel samen zijn, rust in je leven inbouwen en veel genieten. Zo vat ik het voor mijzelf samen. Het spreekt me erg aan. Zeker nu ik gemerkt heb
 dat het met mijn conditie niet in orde is. Na een wandeling van een paar uur waren mijn scheenbeenvliezen ontstoken. Het was na een paar dagen weer over, dus ik herstel wel goed, maar toch: ik zou toch voldoende conditie moeten hebben om te kunnen wandelen.

Er zijn ook speciale voedingsmiddelen die op Okinawa veel gegeten worden. Een van de mooie dingen er aan is dat er veel sojaproducten in het dieet zitten en heel veel groenten en fruit. Het past dus heel goed bij mijn leefstijl zoals ik die al had. Ik geniet van smoothies op basis van soja en van soep met veel verschillende groenten, miso en Japanse kruiden. Ik ben intussen ook gaan sporten en weer zo veel mogelijk de stress uit mijn dagen.

Het is natuurlijk nooit te zeggen of ik honderd wordt, maar ik vind het een mooi streven. Gezond oud worden moet toch heerlijk zijn. En deze manier van leven, zoals de Okinawanen het doen, kost mij heel weinig moeite omdat het bij mijn smaak past. Ik heb ook wel eens andere dingen geprobeerd, maar dan had ik het gevoel dat ik leefde om te eten en niet at om te leven. Een van de leefstijlen die me heel goed beviel, was Een Leven Lang Fit. Misschien was dat omdat het vergelijkbaar was, met heel veel groente en fruit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...