dinsdag 19 mei 2015

Nieuw wasmiddel

Ik was door mijn blok Savon de Marseille heen. Na wat rondkijken in winkels in mijn buurt, kwam ik tot de conclusie dat ik het beter via Internet kon bestellen. Ik koos voor twee stukken van 600 gram. Deze week zijn ze bezorgd en ik begon meteen met de zeepproductie. 80 gram op 5 liter water.

De zeep was heel zacht.  Tot mijn verrassing overigens, want dat was de vorige keer niet zo. Toen was het raspen echt een behoorlijke klus. Misschien moest dit blok nog uitharden, was het nog een 'jong' stuk zeep, dacht ik. Inmiddels heb ik op Internet gevonden dat zeep op basis van olijfolie sowieso zacht blijft als er verder niets aan is toegevoegd.

Hoe het ook zij, het was heerlijk makkelijk te raspen. Dus besloot ik beide stukken maar in één keer helemaal te raspen en in zakjes van 80 gram te bewaren: als ik de volgende keer zeep moet maken gaat het sneller. 1200 gram zeep is genoeg voor 15 zakjes van 80 gram.

Ik betaal nu 1,19 voor vijf liter wasmiddel. Nu is dat natuurlijk niet zo geconcentreerd als het wasmiddel in de winkel. Ik weet niet hoe dat werkt, want ik was al jaren met mijn eigen wasmiddel. Kun je zeggen dat 1 fles van een liter gelijk staat aan mijn 5 liter? Volgens de aanduiding op de verpakking kun je 35 keer wassen met een fles. Dat betekent dat ik iets minder dan 1,5 dl per was zou moeten gebruiken. Volgens mij doe ik dat niet, maar laat ik het maar aannemen. Zo'n fles wasmiddel in de winkel kost € 4,70. Geen idee of ik dan goed wasmiddel heb of niet. In ieder geval is het een stuk chemischer dan dat van mij.

Voor 35 keer wassen zou ik dan 3,50 besparen. En ik heb nog 14 zakjes met zeepschilfers klaar liggen! Ik kan jaren vooruit en bespaar ongeveer 50,00. Daarbij ga ik ervan uit dat de prijs van de fles wasmiddel in de winkel gelijk blijft. En dat weet je natuurlijk niet. Met 15 x 5 liter wasmiddel kan ik wel even vooruit.

Overigens ga ik de volgende keer (over een paar jaar, is dat) mijn eigen zeep maken voor de wasmachine. Het is heel makkelijk, als je de filmpjes op Internet ziet. En dan weet ik echt precies wat er in terecht komt. Ik gebruik zo nu en dan (bij de witte was) overigens ook sunsoda. Soda is altijd handig om de afvoer schoon te houden, maar dat is wel bekend, denk ik. Over zeep maken schrijf ik nog wel eens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...