donderdag 9 april 2015

De geschiedenis van mijn huis.

Zuinigaan vertelde op haar blog over de huizen van haar ouders in de jaren vijftig. Weinig ruimte, keuken in de kamer, wc in de tuin....

Ik herken dat niet uit mijn eigen jeugd. Mijn ouders hadden een doorzonwoning in en jaren 70 nieuwbouwwijk. Er was een keuken met een barretje, een wc en een badkamer. Maar het huis waar ik nu zelf in woon is gebouwd in 1937, vlak voor de oorlog in crisistijd. Ik kan het verhaal van Zuinigaan wel plaatsen als ik mijn huis bekijk, zij het dat mijn huis luxer was en voor rijkere mensen dan haar grootouders.

Ik heb een halletje met een tochtdeur.  Dit halletje was al eens onderwerp van een blogtekst. Na die tochtdeur kom je in de gang. Onder de trap is de wc aangelegd. Ik vraag me af of die er ook was toen het huis werd gebouwd, omdat-ie nogal onhandig is vormgegeven. Er is een aparte keuken en een kamer en suite op de benedenverdieping. De kamer heeft een erker aan de voorkant en openslaande deuren naar de tuin aan de achterkant. Dan is er onder de trap van mijn bovenburen een kelderkast.

Ik ga een trap omhoog en kom dan op een klein overloopje en er is 1 kamer op de eerste verdieping van mijn huis. Nu is dat de badkamer, maar vroeger zal het een gewone kamer zijn geweest. Het kan zijn dat de badkamer daar is aangelegd omdat er al een wastafel was in deze kamer. Dat weet ik niet zeker. Ik kan nog een trap omhoog naar een ander klein  halletje. Vorige bewoners hebben een lichtkoepel gemaakt in het platte dak. Daardoor is het prettig licht in het halletje. Ooit moet hier een ingebouwde kast hebben gezeten. Je kunt de contouren nog op de muur zien. Er is een kleine kamer, mijn slaapkamer.

Ik vraag me wel eens af hoe dat nou geweest moet zijn voor de eerste bewoners. Mijn tuin is 18 meter diep. Hebben de eerste bewoners hier hun groenten geteeld? In 2004 is de tuin opnieuw aangelegd door de vrouw die toen het huis kocht. Er is niets meer terug te vinden van hoe het was. Of het moet een rij stenen zijn die ongeveer op 40 cm diepte in mijn groentetuin zit. Was daar nog een schuurtje dat is afgebroken? Ik ga de bouwtekening maar eens bekijken in het archief.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...