donderdag 8 januari 2015

Scott en Helen-tijd

Scott en Helen Nearing zijn goede bekenden in de wereld van zelfvoorzienend leven. Ik heb in de afgelopen vakantie hun boek Tevreden leven gelezen en heeft indruk op me gemaakt. Ik vond het boek op het Consuminderenblog.

Scott en Helen kochten in 1932 een huis in Vermont en probeerden zoveel mogelijk zelfvoorzienend te leven, bouwden hun eigen huizen en schuren, legden een groentetuin aan en leefden van wat het land opbracht. En in tegenstelling tot vele anderen waren ze succesvol. Jarenlang leefden ze zo veel als mogelijk zelfvoorzienend. Later verhuisden ze naar Maine en leefden daar op dezelfde manier. Zelfvoorzienend, gezond en met het vaste voornemen om niemand uit te buiten en geen winst te maken.

Een belangrijke factor in hun succes was planning. Ze stelden zichzelf doelen voor tien jaar en (passend binnen die doelen) voor de komende dag. Tightwad Gazette Amy stelt hetzelfde voor en ook de flitsendsnelle Amerikaan Ferris met zijn 4 urige werkweek promoot doelen stellen. Volgens hem is een doel niet anders dan een droom met een stappenplan. Over hem schrijf ik misschien nog eens. Nu eerst Scott en Helen.

De Nearings werkten niet meer dan vier uur per dag. Elke dag stelden ze samen vast wat ze gingen doen. Als er een deel van de oogst rijp was, werd er geplukt en ingemaakt. Als er haardhout nodig was, werd er gehakt. Als het weer slecht was, verhuisde het werk naar binnen. Maar, vier uur was vier uur en daarna was er tijd om te lezen, schrijven, musiceren, praten of handwerken. 



Afgelopen zondag heb ik vier uur Scott en Helen tijd gepland: buiten natuurlijk. Ik heb wel mijn eigen indeling gekozen: blokken van een uur, afgewisseld met een half uurtje opwarmtijd binnen. Het werkt verrassend goed! Omdat ik wist dat ik per keer een uur had uitgetrokken, had ik totaal geen haast, iets wat me normaal nog wel eens overvalt als ik bezig ben. Er moet altijd zo veel! En hoewel ik geen haast heb gevoeld, is het verbazend hoe veel werk ik verzet: 
  • De schuur is opgeruimd en ik heb er allerlei spullen uitgehaald voor de stort. Ik ga er nog wel een keer doorheen om te zorgen dat ik het huisje kan afbreken
  • Alle potten zijn schoon en staan nu in de schuur
  • De tuinstoelen en lantaarns staan ook in de schuur
  • Alle takken van de braam, die ik onlangs heb kaalgeknipt zijn weggebracht met nog heel veel los klein afval en ik heb een afspraak gemaakt met de buurjongen om in de lente samen nog eens de braam te lijf te gaan
  • Alles uit de schuur heb ik klaargezet in de auto om naar de stort te brengen
  • De laatste bladeren zijn opgeveegd
  • De composthoop is voor de laatste keer omgeschept en afgedekt met de bladeren
  • De rommel uit de voortuin is of weggegooid of klaargezet voor de stort

Ik moet zeggen dat ik na de vier uur best moe was. Het was een hoop gesleep. Maar het voelt ook geweldig. In mijn eerste pauze zette ik koffie en maakte ik snel wat rode kool soep. Die at ik in de tweede pauze met een boterham met kaas. In de derde pauze dronk ik een kopje thee en na het vierde uur ben ik lekker onder de douche gestapt. Lekker warm worden en daarna opgekruld op de bank met een boek.

Deze aanpak is echt aan te raden, zeker voor mensen zoals ik, die niet zo van practicalia houden!

4 opmerkingen:

  1. Ik genoot ook van dat boek. En leerde o.a dat veldsla het in de winter ook doet in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En hoe ze sla de hele winter goed weten te houden! En het was nogal eens winter in Vermont.
    Kweek jij nu veldsla in de tuin?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker! Bij mij staat de rucola in de vensterbank.

    BeantwoordenVerwijderen

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...