woensdag 14 januari 2015

Boemboe tempe

Tempe is een heel goede vleesvervanger. Prima lekker klaar te maken, met één probleem: het is een enorm groot blok voor één persoon en het bederft tamelijk snel. Als ik alles in één keer bak in een scherpe boemboe, blijft het wellicht langer goed. Maar ja, wat moet ik dan met 4 porties tempe als ik ook afwisselend wil eten? Daar experimenteer ik nu mee.

Ik ben begonnen met tempe in boemboe ajam (eigenlijk dus voor kip). Ik bakte een uitje en deed daar vervolgens de kleine blokjes tempe bij. Dan volgde een grote klodder boemboe en een lepel sambal (blijft het langer goed)  En hiermee ik heb drie varianten bedacht:

Eerste variant: met sperciebonen en rijst
Tweede variant: door de pindasaus bij gado gado (komkommer, tauge, wortel en fijn gesneden kool)
Derde variant: als een sambal goreng klaar gemaakt met geroerbakte groenten

De eerste variant at ik op zondag, de tweede op maandag. De smaak was zo verschillend en het gerecht ook, dat het afwisselend genoeg is. De derde variant at ik op woensdag en vrijdag at ik opnieuw een gado gado, maar dan met iets andere groenten, zoals bleekselderij en boontjes.
Frituren heb ik ook geprobeerd. Dat vind ik niet lekker. Misschien doe ik iets niet goed, dat kan natuurlijk. Maar ik heb nu genoeg mogelijkheden om binnen een week de tempe op te eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...