zaterdag 10 januari 2015

Bloemen het hele jaar door

Bij de afgeschreven boeken van de bibliotheek zag ik 52 weken bloemschikken liggen. Ik heb het even ingekeken. Ik verwachtte boeketten van het seizoen. Het begon goed met een krans van hedera en helleborus. Hoewel ik verwacht dat helleborus snel verwelkt, zag het er leuk uit.

Maar dan;
- Een vaas beplakken met kurken en daar een boeketje in maken?
- Viooltjes in bamboestokken. Hoe lang blijven viooltjes goed in een warme kamer?
- Huishoudhandschoenen tussen anjers?
- Blauwe druifjes, hoe lang blijven die goed? En papavers? En lelietjes van dalen? Volgens mij zijn al deze bloemen binnen een paar dagen weg.
- Een boeket in een broodbol?

Er waren ook stukken bij die vooral mooi zijn omdat ze in een bepaalde vaas of met bepaalde objecten gemaakt waren. Niks voor mij. Dan heb ik straks weer een verzameling vazen waarmee ik niet echt uit de voeten kan. En ik probeer juist minder te bezitten.

Er zaten natuurlijk ook inspirerende dingen in. Niet altijd voor in mijn huis, maar wel leuk om te onthouden voor een presentatie of misschien een keer een etalage in de winkel waar ik vrijwilliger ben.

Dit vond ik leuk om te onthouden:
- Een krans van gedroogde pepers. Ik denk er over om zoiets te maken voor een vriend van mij.
- Rabarber die op het punt staat in bloei te gaan opnemen in een boeket
- Natuurlijk fluitekruid. Dat doe ik al jaren.
- Iets maken met de hulsjes van beukenootjes. Die zien er vaak heel mooi uit, heel zacht.

Ik blijf me toch maar richten op het maken van boeketjes met groen uit de tuin en een enkele bloem. Of op wat ik in hagen en langs de weg aan bloemen, takjes en bessen kan vinden. Dat vind ik uitdagender en er ontstaan leuke boeketjes op deze manier, hoewel ze natuurlijk niet zo professioneel zijn als die in het boek.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...