zondag 11 januari 2015

Bentobox

Mijn zus en zwager gaven mij voor mijn verjaardag een prachtige lunchbox. Hij doet wel wat denken aan de Japanse bentobox. Toen ik op vakantie was in Japan, kocht ik bentoboxen op het station. Ze zagen er ongeveer uit als op het plaatje. De sierlijkheid van de Japanse keuken is duidelijk te zien, en het eten was ook steeds een genot.

De lunchbox die ik nu heb, ziet er iets anders uit. Minder vakjes, maar het biedt wel mogelijkheden om een heerlijke lunch mee te nemen naar mijn werk. Ik doe vooral  salade in mijn bentobox. Eén van mijn favorieten is een oosterse salade. In het bakje voor de dressing doe ik een mengsel van sesamolie, sojasaus, mirin en sesamzaadjes. In het driehoekige doosje gaat tauge met blokjes gerookte tofu met amandelen en sesam en in de ruimte die over is tussen de twee doosjes komt fijngesneden chinese kool met plakjes wortel.

Een ander favoriet is een dressing van honing, olie, tijm en mosterd. In het driehoekige bakje gaat een laagje gekookte linzen en kleine stukje biet en in de rest van de box doe ik fijngesneden sla en stukjes geitenkaas. Ik kan ook een heerlijke griekse salade meenemen of een salade met geroosterde groenten, maar ook een salade van witlof met stukjes aardappel, augurk, kaas en ei.

Dat betekent wel dat ik het echte werk natuurlijk nog niet onder controle heb. De sierlijke Japanse aanpak heeft zijn weg nog niet gevonden naar mijn keuken. Gelukkig staan er allemaal inspirerende filmpjes op Internet.

Bij de Aziatische supermarkt hier hebben ze prima pickles uit Japan en allerlei andere heerlijke dingen. Ik kan dus nog aan de slag. Of ik het doe, is een andere vraag, want het kost veel tijd. Het prettige van de lunchbox is, dat alle ingrediënten gescheiden zijn totdat ik ga lunchen. Geen slappe sla omdat de dressing er al doorheen is gedaan enzo. Met dank aan mijn familie lunch ik elke dag heerlijken als ik thuis kom na mijn werk heb ik eigenlijk mijn 200 gram groente al binnen. Heel gezond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...