maandag 15 december 2014

Voorraad 2015

Ik schreef een tijdje geleden dat ik bezig ben met het opeten van mijn inmaak van de afgelopen jaren. En tegelijk ben ik mijn voorraad aan het aanvullen. Ik doe dat meestal aan het einde van het jaar. Het heeft iets symbolisch, alsof ik mee voorbereid op het nieuwe jaar.

Uiteraard koop ik de houdbare dingen. En daarbij let ik op de houdbaarheidsdatum. Dit jaar kocht ik voor het eerst gedroogde judasoren bij de Aziatische supermarkt. Ik heb er al eerder over geschreven. Ik kon ze eerst zelf oogsten van de vlier achter mijn huis, maar een van de buren heeft de struik zo goed gesnoeid dat de rotte plekken weg zijn. De struik is sterker dan ooit. Prachtig natuurlijk maar ik heb geen oogstplek meer voor mijn paddestoelen. Ik kocht een kilo! Dat is echt een enorm grote zak, voor € 12,95. Houdbaar tot halverwege 2016. Het is wel grappig om met zo'n grote zak paddestoelen over straat te gaan. Je kunt de paddestoelen weken en als je teveel hebt, laat je ze gewoon weer drogen. Ideaal.

Verder kocht ik intussen:
Een grote pot sambal; twee zakken kikkererwten; twee flessen olijfolie; een zak quinoa; 20 blikken tomatenstukjes; een zak linzen (ik heb nog redelijk wat in huis, dus een zak is genoeg); een paar flessen lampolie voor in het petroleumstel en mijn theelicht; een zak zilvervliesrijst; drie zakken pasta; een pak Chinese mie; tien kilo speltmeel voor mijn brood (in twee etappes gekocht om zeker te weten dat ik geen bedorven meel heb over een paar maanden); een kilo rozijnen; een kilo pompoenpitten; een kilo havervlokken; een kilo boekweitvlokken; een kilo roggevlokken; een kilo gerstvlokken allemaal voor mijn muesli; een zak gedroogde bonen; een liter ketjap; een liter sojasaus; sojamelk; gebroken lijnzaad voor door het brood en de muesli. En twee zakken soda voor het steriliseren van de inmaakpotten.

Het voelt heel rijk, zo'n gevulde voorraadkast.


1 opmerking:

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...