woensdag 10 december 2014

De betekenis van geld

Ik was bij het weekend over financiele vrijheid. Aan de orde was, hoe sterk we beinvloed zijn door wat ons is geleerd over geld. Ik vond het heel interessant. Als je er bij stil staat wat je geleerd is over geld, kun je beter begrijpen hoe je zelf met je financien om gaat.

 Een bevriende ondernemer vertelde dat zijn vader een huis had gekocht voor zijn grootouders, die zelf  heel arm waren. Dit huis stond naast hun eigen huis. Opa en oma waren dus de buren. Ze waren warm, hartelijk en altijd positief, maar er was heel weinig geld. Hij bewaart heerlijke herinneringen aan deze grootouders. De opa werkte zijn leven lang bij de matrassenfabriek. Zijn andere opa had een zwaar leven gehad. Hij was opgegroeid als wees en had veiligheid gevonden in geld. Hij was enorm rijk, had vastgoed en bedrijven en ....... was altijd aan het werk en onbereikbaar. Hij zag het verschil in opvoeding goed terug in zijn ouders, ooms en tantes. Zelf is hij succesvol en werkt hij hard, maar als mensen hem verwijten dat hij het om het geld doet, is hij echt gekwetst. Hij weet hoe dat voelt, heeft het gezien bij zijn opa en weet dat hij zelf niet zo is en ook beslist niet zo wil zijn.

Mijn vader kwam uit een familie van middenstanders, kleine winkeliers, waar geld altijd een punt van zorg was. Hij vertelde een keer dat zijn vader naar hem toe kwam om het geld te vragen dat hij voor zijn collegegeld bij elkaar verdiend had. Er moesten rekeningen betaald worden en opa hade het geld niet. Altijd was er de angst voor het moeten sluiten van de winkel. Mijn vader heeft dat meegenomen in de rest van zijn leven. Als mijn zussen en ik schoolspullen, boeken of kleren gingen kopen, zei hij steevast: 'Niet teveel geld uitgeven!' Omdat ik geen idee had wat teveel was, werd ik heel angstig en voorzichtig, en ik heb zijn boodschap vertaalt naar; 'er is niet genoeg geld, pas op!'

Er worden veel verhalen verteld en lessen geleerd over geld door volwassenen aan kinderen. Meestal impliciet, zoals dat door de opa's en oma's van de ondernemer werd gedaan, want praten over geld vinden we eigenlijk niet netjes. Bijvoorbeeld een moeder die steevast tegen haar kind zegt dat hij zijn handen moet wassen als hij met geld naar de winkel is geweest. Toen hij opgroeide, wilde hij nooit geld in bezit hebben. Het was immers vies? Wat hij ook verdiende, hij bleef platzak.

Andere voorbeelden zijn:
Alle rijke mensen zijn gierig en/of corrupt, kijk maar naar de bankiers, de woningcorporaties, noem maar op.
Geld is niet belangrijk. Als je gelukkig bent, hoef je geen geld te hebben.
Als je geld hebt, ben je gebonden.
Als ik rijk word, betekent dat automatisch dat iemand anders arm wordt.
Geld biedt zekerheid, maar dan moet je er wel zuinig op zijn.
Geld is er wel, maar natuurlijk niet voor mij, ik verdien het niet.
Als ik mijn geld verlies, ben ik verloren.

Er zijn vast nog veel andere gedachten over geld. Ik ben benieuwd wat jullie beeld is en wat jullie drijft in je omgang met geld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plannen voor 2024

Het hoeft natuurlijk niet ... plannen voor een nieuw jaar, maar  Ik zou ook op mijn verjaardag plannen kunnen maken of op een willekeurig an...